نا امنی غذایی برای ۹۰ درصد افغانستانی ها/ سوء تغذیۀ میلیون‌ ها کودک

Afghanistan Hezareh rfi فارسی: هماهنگ کنندۀ کمک‌ های بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) اعلام کرد مردم افغانستان با وجود پاسخ‌ های بشر دوستانه مداوم که از نظر مقیاس و ماهیت بی‌ سابقه است، همچنان شدیداً به کمک‌ های بین‌ المللی نیاز دارند و بیش از ۹۰ درصد شهروندان این کشور امنیت غذایی ندارند.
 
اوچا در تازه‌ ترین گزارش خود نوشت که این نهاد برای کمک به حفظ جان مردم و حمایت از جوامع آسیب‌ پذیر در سراسر افغانستان متعهد است.
 
در این گزارش آمده است که در طول سال گذشته، سازمان ملل متحد و شرکای غیردولتی، پاسخ‌ های بشردوستانه گسترده‌ ای را انجام داده‌ اند، و تا پایان ژوئن به ۲۳ میلیون انسان نیازمند کمک کرده و فعالیت‌ های خود را برای دسترسی به جوامع آسیب دیده در تمام ۴۰۱ ولسوالی از ۳۴ ولایت افغانستان گسترش داده‌ اند.
 
در این گزارش ذکر شده که اوچا «با حمایت سخاوتمندانه اهداکنندگان، همکاران بشردوستانه جان‌ های بی‌شماری را نجات داده و زندگی میلیون‌ ها نفر دیگر را بهبود بخشیده‌ اند، با موفقیت از قحطی در زمستان گذشته جلوگیری کرده و ارائۀ کمک‌ های غذایی و کشاورزی برای نجات زندگی و حیات را در سال ۲۰۲۲ افزایش دادند.»
 
رامز الاکبروف، هماهنگ کنندۀ امور بشردوستانه برای افغانستان، گفته است که سطح نیازها در افغانستان بسیار فراتر از ظرفیت پاسخگویی فعالان بشردوستانه در این کشور است و بدون احیای یک اقتصاد و سیستم بانکی کارآمد، یک تعامل طولانی مدت و با ثبات‌ تر که از نو شروع شود، این امر محقق نخواهد شد.
 
در گزارش اوچا یادآوری شده که در حال حاضر در طی سال جاری، حدود ۷.۷ میلیون نفر از خدمات بهداشتی پایدار بهره‌ مند شده‌اند. در این میان از جمله، ٣ میلیون زن و دختر که از حمایت‌ های بهداشتی اولیه، باروری و سلامت مادر برخوردار شده‌ اند که این موضوع به کاهش میزان مرگ و میر مادران و نوزادان کمک می‌ کند.
 
هماهنگ‌ کنندۀ کمک‌ های بشردوستانه سازمان ملل متحد گفته است: «در حال حاضر حدود ۲۵ میلیون نفر در فقر زندگی می‌ کنند و ممکن است امسال ۹۰۰ هزار شغل در بازار کار از بین برود، زیرا کسب و کار و تجارت‌ ها برای ادامه حیات خود تقلا می‌ کنند و زنان و دختران از تحصیلات عالی و اقتصاد رسمی محروم مانده‌ اند».
 
مقام‌ های طالبان هنوز در این مورد چیزی نگفته‌ اند.
 
این در حالی است که دیده‌ بان حقوق بشر نیز اخیراً اعلام کرد که از زمان تسلط طالبان در افغانستان بیش از ۹۰ درصد شهروندان این کشور از نا امنی غذایی رنج می‌ برند و میلیون‌ ها کودک به سوء تغذیه مبتلا شده‌ اند.