کانون نویسندگان ایران: پشت این آرامش گورستانی همبستگی عمومی شکل گرفته

 kanoon nevisandegan iran

کانون نویسندگان ایران یک تشکل صنفی اهل قلم ایران که از جمله با سانسور در این کشور مبارزه می‌کند در محکومیت آنچه «موج سرکوب‌های اخیر» در ایران خوانده بیانیه‌ای منتشر کرده و گفته «گور آزادی‌خواهان، گور آزادی‌خواهی نخواهد شد» و «پشت این آرامش گورستانی همبستگی ‌عمومی شکل گرفته است».

بیانیه کانون حدود ده ماه پس از شروع اعتراضات شهریور ۱۴۰۱، گفته حکومت ایران «پس از قلع و قمع معترضان در خیابان، بازداشت‌های گسترده، شکنجه و ارعاب، صدور و اجرای احکام اعدام و حکم‌فرما کردن آرامشِ گورستانی، حکومت، احضار و پرونده‌سازی‌، برگزاری دادگاه‌ها پشت درهای بسته و صدور احکام سنگین را سرعت بخشیده است».

هشدار کانون نویسندگان پس از برگزاری نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد منتشر شده که در آن گزارش شفاهی هیات حقیقت یاب بین المللی بررسی شد. طی این این نشست اغلب دولت‌های عضو شورا، از تداوم سرکوب‌ها در ایران ابراز نگرانی کردند.

گزارش های اخیر شورای حقوق بشر و نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد هم حاکی از تداوم سرکوب ها در ایران و ابراز نگرانی از ابعاد آن از جمله شدت گرفتن صدور و اجرای احکام اعدام است.

بیانیه کانون نویسندگان ایران، یکی از تازه‌ترین ابراز نگرانی‌ها از وضعیت جاری حقوق بشر در ایران است.
کانون در بیانیه تازه خود گفته است که «در هفته‌ی اخیر توماج صالحی، خواننده‌ معترض، پس از ۸ ماه بازداشت با اتهام‌های سنگینی از جمله "افساد فی‌الارض" و "همکاری با دولت متخاصم" روبه‌رو شده است. مریم اکبری‌منفرد که بیش از ۱۳ سال است بدون یک روز مرخصی در زندان به سر می‌برد و اکنون ۱۸ ماه از حبس او باقی مانده است با پرونده‌سازی تازه‌ای روبه‌روست، سپیده قلیان نیز، که دوران حبس خود را سپری می‌کند، با پرونده‌سازی حاکمیت به دادگاه احضار شده است و هر روز اخبار تعقیب و آزار آزادی‌خواهان منتشر می‌شود».

کانون نویسندگان ایران پس از شروع اعتراضات شهریور ۱۴۰۱ که با مرگ مهسا امینی در زمان بازداشت در گشت ارشاد، آغاز شده بود، «ضرب و جرح و قتل کودکان» را از «سیاه‌ترین برگ‌های کارنامه‌» جمهوری اسلامی خوانده بود.

کانون در تازه‌ترین بیانیه خود می‌گوید «فضای عمومی، کاری و تحصیلی برای زنان معترض به پوشش اجباری نا‌امن شده است و حاکمیت که با فشار اقتصادی مضاعف، مردم را در تنگنای فقر و فلاکت گرفتار کرده است، می‌خواهد از گرسنگان و تنگدستان "آمران معروف" بسازد».

«زنان از نخستین روزهای استقرار این حاکمیت پیشگام آزادی‌خواهی بوده‌اند و این‌بار نیز پا پس نکشیده‌اند... اکنون پس پشت این آرامش گورستانی همبستگی عمومی شکل گرفته است. مردم به اشکال مختلف همراهی خود را با زنان معترض نشان می‌دهند و این همبستگی همان نیرویی است که با قوام و دوامش عبور از هر صعبی ممکن می‌شود.»

در بخشی از این بیانیه آمده «بی‌گمان در وضعی که حاکمیت عرصه را چنان بر مردم و آزادی‌خواهان تنگ کرده که اخبار شوم خودکشی به اخباری روزانه بدل شده است، تنها با تکیه بر نیرویی جمعی می‌توان راه‌گشای بن‌بست و تنگناها بود».

کانون در بیانیه خود «از تمام مردم آزادی‌خواه و نهاد‌های هم‌سو در سراسر جهان» خواسته تا «صدای معترضان، بازداشت‌شدگان و زندانیان سیاسی باشند و راه را بر دست‌درازی حاکمیت بر جان و زندگی مردم ببندند».

کانون نویسندگان ایران نهاد صنفی اهل قلم این کشور بیش از ۵ دهه پیش تاسیس شد. این نهاد با موانع و محدودیت‌های متعددی از سوی جمهوری اسلامی ایران برای فعالیت‌ مواجه است.

منبع: بی بی سی