افشا گری جلال رشیدی‌ کوچی از گردش مالی ۴۰ الی ۵۰ هزار میلیارد تومانی فیلتر شکن‌ ها/ ممنوعیت واردات آیفون به نفع چه کسانی است؟

filtershekan خبرآنلاین: دور زدن فیلترینگ چقدر برای شهروندان آب می‌ خورد؟ این روزها اعداد و ارقام عجیب و نجومی از گردش مالی فیلترشکن شنیده می‌شود. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که ایران حدود ۷۰ میلیون کاربر اینترنت دارد و در این بین، حدود ۴۸ میلیون نفر، کاربر شبکه‌های اجتماعی هستند. به عبارت بهتر، ۴۸ میلیون کاربر اینترنت در ایران، روزانه برای دسترسی به شبکه‌های مورد استفاده‌شان به فیلترشکن احتیاج دارند. این در شرایطی است که در حال حاضر آمار دقیقی از سهم فیلترشکن‌ های پولی وجود ندارد، اما جلال رشیدی‌ کوچی، نماینده مجلس اعتقاد دارد که فیلترینگ باعث شده که یک چرخه مالی عظیمی در حوزه فیلتر شکن‌ ها اتفاق بیفتد. وی در کافه‌ خبر خبرگزاری خبرآنلاین در این خصوص به یک نظرسنجی اشاره کرد و گفت: واقعاً یک بازار پر سودی ایجاد شده است؛ شما باید در به در دنبال یک جایی بگردید که فیلتر شکن مطمئن روی گوشی موبایل شما نصب کند. تازه ای‌ کاش فیلتر شکن‌ ها درست کار می‌ کردند. آنچه در ادامه می‌ خوانید، مشروح گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با جلال رشیدی‌ کوچی است.

* در حال حاضر اعداد و ارقام وحشتناکی از گردش مالی فیلترشکن‌ ها شنیده می‌ شود؛ اعداد چند هزار میلیارد تومانی که تنها برای خرید فیلترشکن از جیب شهروندان هزینه می‌شود. این در حالی است که آمار دقیقی از سهم فیلترشکن‌های پولی وجود ندارد. شما اطلاعاتی درباره گردش مالی فیلترشکن‌ها دارید؛ در یک دوره‌ای از گردش ۴۰، ۵۰ هزار میلیارد تومانی فیلترشکن‌ها گفته بودید؟

ببینید، من یک مصاحبه‌ای کرده بودم و گفته بودم فردی گفته است که گردش مالی‌اش بین ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان است و من نقل قول از آن فرد کرده بودم. ولی به نظر من، این عدد خیلی دور از ذهن نیست. چرا؟ دلیل آن هم این است که من یک نظرسنجی در صفحه اینستاگرامم گذاشتم که تقریبا ۳۰ هزار نفر در این نظرسنجی شرکت کردند. در آن زمان، صفحه من ۷۰ هزار دنبال‌کننده داشت. تقریبا ۸۵ درصد افراد گفتند ما ماهانه بالای ۱۰۰ هزار تومان فیلترشکن می‌خریم.

حالا من آمار مقایسه‌ای می‌دهم و احتمالات را دخیل می‌کنم. وقتی در صفحه‌ای که ۷۰ هزار نفر دنبال‌ کننده دارد و ۳۰ هزار نفر در نظرسنجی شرکت می‌کنند و ۸۵ درصد می‌گویند ماهانه بالای ۱۰۰ هزار تومان فیلترشکن می‌خرم، شما می‌توانید این عدد را با ضریب بالاتری به کل جامعه بسط دهید. پس گردش مالی در خرید و فروش فیلترشکن در کشور ما خیلی بالاست. در کنار این‌ها، هزینه‌های جانبی نیز بالا می‌رود. یعنی این‌که شما وقتی فیلترشکن روی گوشی‌ات نصب می‌کنی، مصرف اینترنت‌تان زیادتر از حد معمول می‌شود؛ بعضی‌ها می‌گویند دو برابر و گروهی هم می‌گویند سه برابر. در واقع یک بسته ۱۰ گیگابایتی را به جای این‌که یک ماه مصرف کنید، ۱۵ روزه مصرف می‌کنید.

من اعتقاد داشتم که با خارج کردن آیفون از بازار، یک انحصاری را ایجاد می‌کنیم و یک رقابتی را در بازار به نفع یک برند دیگر از بین می‌بریم. یک سوالی را هم مطرح کردم و دنبال جواب آن هستم و حتما جواب آن را پیدا خواهم کرد. ببینید، هر کسی که گوشی تلفن‌همراه در کشور وارد می‌کند، مشخص است که چه تعداد گوشی و چه برندی آورده است. من این را از وزیر ارتباطات سوال پرسیدم و سوال هم می‌پرسم که لیست کسانی که آیفون را دو هفته قبل از این‌که آیفون ۱۴ ممنوع شود، چند برابر حالت نرمال وارد کردند، به ما بدهند. ما ببینیم چه کسانی با علم به این‌که قرار است آیفون ۱۴ ممنوع شود، رفتند چند برابر گذشته آیفون ۱۳ آوردند. شما می‌دانید که وقتی آیفون ۱۴ ممنوع شد، قیمت آیفون ۱۳ دو برابر شد. من این موضوع را پیگیری می‌کنم تا ببینیم این اتفاق افتاده یا خیر که البته به نظرم حتما این اتفاق افتاده است.

ما همه چیز را نباید صفر و صد ببینیم و یکدیگر را تکفیر کنیم. پس اگر من راجع به فیلترینگ اظهارنظر می‌کنم، به این معنا نیست که موافق ولنگاری و بی‌بندوباری هستم. من معتقد هستم که این روش، مردم را نسبت به نظام و حاکمیت بدبین می‌کند. این روش باعث آسیب به مردم و نظام می‌شود. دل من برای کشور، نظام و مردم می‌سوزد.

اگر من راجع به طرح صیانت صحبت کردم و مخالفت کردم، هدفم این نبوده که بگویم اینستاگرام هر کاری که می‌خواهد بکند. من می‌گویم باید با مردم حرف بزنیم و بگوییم که اینستاگرام چه آسیب‌هایی دارد. اگر من روی واردات خودرو بحث می‌کنم، برای همین مردم است. ما نباید این‌قدر در مسایل مختلف، فضا را بسته کنیم.

کلمات کلیدی
فیلترشکن, سانسور, آیفون, رانت, تلفن‌ همراه