قطعی اینترنت در غزه: اسرائیل شش ساعت برای «انتقال اجباری» فلسطینی‌ها مهلت داد

Ghazze-Zendane Bedoone Saghf

در مرز دیگر اسرائیل، تنش‌ها با لبنان افزایش یافته است و شبه‌نظامیان دیگری کشته شدند. اسرائیلی‌ها دیروز همچنین یک خبرنگار رویترز را در جنوب لبنان کشتند. حمله‌های سربازان اسرائیلی به مناطقی در کرانه باختری و نیز سرکوب معترضان این منطقه، به کشته شدن دست کم ۱۶ فلسطینی در آنجا انجامید.

جنگ در غزه خونین‌تر می‌شود. بمباران‌های اسرائیل که سازمان ملل «مجازات دسته‌جمعی» خوانده، این باریکه‌ را که پیش از این هم به دلیل حصر اسرائیل در وضعیت وخیمی برای زندگی بود، به شدت تخریب کرده است. همه در انتظار حمله زمینی اسرائیل به نوار غزه هستند و مردم بسیاری در حال فرار به سمت جنوب باریکه.

با وجود این، مقام‌های حماس اعلام کردند که ۷۰ فلسطینی در حمله‌های هوایی اسرائیلی به کاروان‌های در حال فرار از غزه کشته شدند. بیشتر آنها زنان و کودکان بودند.

جمعه ۲۱ مهر / ۱۳ اکتبر پس از هشدار ارتش اسرائیل به فلسطینی‌ها برای خروج از شمال غزه قبل از حمله زمینی مورد انتظار، هزاران نفر به سمت جنوب غزه گریختند. سازمان ملل اعلام کرده بود که اسرائیل به ساکنان غزه ۲۴ ساعت فرصت داده تا به جنوب غزه بروند. سازمان ملل این اقدام را «غیرممکن» خواند و حماس هشدار اسرائیل را «تبلیغات جعلی» عنوان کرد و به ساکنان گفت این دستور را نادیده بگیرند.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل اعلام کرده که تخلیه ساکنان زیر بمباران شدید اسرائیل «غیرممکن» است و «عواقب انسان‌دوستانه‌ی ویران‌کننده‌ای» دارد و خواهان پس گرفتن دستور تخلیه از سوی اسرائیل شد.

نماینده اسرائیل در سازمان ملل اما از سخنان دبیرکل خشمگین شد و آن را نادیده گرفتن کشته شدن اسرائیلی‌ها توصیف کرد.

شورای پناهندگان نروژ، یک گروه حقوق بشری، هشدار داد که دستور اسرائیل به تخلیه «در غیاب هرگونه تضمین امنیت یا بازگشت، معادل جنایت جنگی انتقال اجباری» است.

به گزارش خبرگزاری «الجزیره»، اسرائیل شنبه مهلتی شش ساعته برای فرار به سمت جنوب غزه بین ساعت ۱۰ صبح تا ۱۶ عصر داده و مسیرهای امن برای تخلیه را معین کرده است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، ۳۵ پزشک و پرستار بیمارستان‌ العوده در شمال غزه شنبه ۱۴ اکتبر اعلام کردند که از دستور اسرائیل برای تخلیه تبعیت نمی‌کنند و به رسیدگی به بیماران ادامه خواهند داد.

مصر و اردن هشدار داده‌اند که فلسطینی‌ها باید در سرزمین‌شان بمانند. عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر و عبدالله، سلطان اردن هر دو علیه انتقال اجباری فلسطینی‌ها از سرزمین‌شان و کشیده شدن بحران به کشورهای خودشان هشدار داده اند.

جمعه پلیس ضدشورش اردن جلوی مردم معترضی را که می‌خواستند از مرز این کشور با اسرائیل عبور کنند، گرفت.

از ابتدای جنگ پس از حمله غافلگیرانه حماس در هفتم اکتبر، تا کنون بیش از ۱۹۰۰ فلسطینی کشته و هفت هزار و ۷۰۰ تن مجروح شده‌اند و شمار کشته‌های اسرائیلی نیز دست کم ۱۳۰۰ تن و شمار مجروحان اسرائیلی سه هزار و ۳۰۰ تن گزارش می‌شود.

به گزارش منابع بیمارستانی در غزه، در کمتر از ۲۴ ساعت منتهی به شنبه، حمله‌های هوایی اسرائیل دست‌کم ۲۵۶ تن از جمله ۲۰ کودک را کشتند و یک هزار و ۷۸۸ تن دیگر را مجروح کردند.

خبرگزاری فلسطینی وفا همچنین گزارش داد که نیروهای اسرائیلی محله تل الهوای شهر غزه و بیمارستان القدس متعلق به صلیب سرخ را هدف قرار داده‌اند که صدها خانواده در آنها برای فرار از بمباران‌های اسرائیل پناه گرفته بودند.

به گزارش وفا، حمله‌های هوایی ده‌ها خانه و ساختمان مسکونی را در سرتاسر نوار غزه تخریب کرده است.

به علاوه، بیمارستان‌های ناصر و ابو یوسف نجار در جنوب باریکه به دلیل صدمه‌های ناشی از حمله‌های اسرائیل دیگر توانایی درمان مجروحان را ندارند.

کارشناسان سازمان ملل دو روز پیش هشدار دادند که حمله‌های اسرائیل به غزه معادل مجازات دسته‌جمعی است.

به گفته سازمان ملل، ۱۳۰۰ ساختمان در غزه در حمله‌های اسراییل تخریب شده‌اند.

ماده ۳۳ بخش چهار کنوانسیون ژنو درباره مجازات دسته‌جمعی می‌نویسد:

هیچ شخص محافظت‌شده‌ای نباید به خاطر جرمی که خود او شخصاً مرتکب نشده، مجازات شود. مجازات‌های جمعی و همچنین تمهیدهای رعب‌افکنی و تروریسم ممنوع هستند.

همزمان ارتش اسرائیل مدعی شد که در حمله‌های هوایی‌اش به شهر غزه مراد ابو مراد، فرمانده ارشد نظامی حماس را کشته است.

به گفته ارتش اسرائیل، مراد ابو مراد در حمله اسرائیلی‌ها به مرکز عملیات هوایی حماس کشته شده است.

حمله‌های اسرائیل به داخل نوار غزه
ارتش اسرائیل جمعه شب نخستین حمله‌ها به داخل نوار غزه را انجام دادند؛ حمله‌هایی محدود برای آمادگی برای حمله زمینی نهایی.

سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد که پس از حمله‌های زمینی شب گذشته، آنها جسدهای اسرائیلی‌هایی را داخل نوار غزه کشف کرده‌اند که احتمالا در میان اسیران حماس بوده‌اند.

ارتش اسرائیل پیش از این گفته بود که حماس در جریان حمله به اسرائیل، ده‌ها اسرائیلی، از جمله کودکان و سالخوردگان غیرنظامی را در کنار سربازان اسرائیلی، به اسارت گرفته است.

آ

افزایش کشته‌ها در کرانه باختری
پس از آنکه اسرائیل به مردم شمال نوار غزه هشدار داد که پیش از حمله خانه‌هایشان را ترک و فرار کنند، اعتراض‌ها در شهرهای مختلف کرانه باختری شدت گرفت.

در جریان این اعتراض‌ها و نیز حمله‌های ارتش اسرائیل، جمعه دست‌کم ۱۶ فلسطینی کشته شدند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، یکی از آنها کودکی ۱۴ ساله در نزدیکی نابلس بود.

وبسایت خبری دی پی ای نیز گزارش داده که شهرک‌نشین‌های اسرائیلی در سرکوب اعتراض‌های کرانه باختری به حمله اسرائیل به غزه در کنار پلیس و سربازان اسرائیلی حضور داشته‌اند.

از زمان حمله حماس در هفتم اکتبر، دست کم ۵۱ فلسطینی به دست سربازان اسرائیلی در کرانه باختری کشته شده‌اند.

تا کنون بیش از ۴۰۰ فلسطینی از ابتدای حمله غافلگیرانه حماس در شنبه گذشته، در کرانه باختری دستگیر شده‌اند.

اسرائیل شنبه صبح نیز به مناطقی در کرانه باختری از جمله در جنین و نابلس حمله کردند و در نابلس دو رهبر حماس را بازداشت کردند.

قطع کردن اینترنت
اسرائیل همچنین دیشب اعلام کرد که دسترسی غزه به اینترنت را قطع می‌کند؛ اتفاقی که بسیاری را نگران کشتار هرچه بیشتر در عین قطع تماس مردم نوار غزه با جهان خارج کرده است.

سی‌ان‌ان نیز شنبه ۱۴ اکتبر قطع تدریجی اینترنت در غزه را به دلیل حمله‌های اسرائیل تایید کرد.

تنش در جنوب لبنان: خبرنگار رویترز کشته شد
جمعه‌شب حمله هوایی اسرائیل به یک خودروی حامل خبرنگاران به کشته شدن یک خبرنگار رویترز و مجروح شدن شش خبرنگار دیگر انجامید.

عصام عبدالله، عکاس خبری رویترز، خبرنگاری بود که کشته شد. دو خبرنگار دیگر رویترز مجروح شدند. دو خبرنگار از الجزیره هم در میان مجروحان بودند.

سخنگوی گزارشگران بدون مرز در گفت‌و‌گو با الجزیره درباره این اتفاق گفت:

هیچ کس دیگری نزدیک آنها نبود، درگیری‌ای در آن نزدیکی رخ نداده بود، مکان نظامی‌ای آنجا نبود. اطلاعاتی که ما داریم، به عمدی بودن این حمله علیه خبرنگاران اشاره دارد و به سختی بتوان این عمدی بودن را رد کرد.

از سوی دیگر، ارتش اسرائیل اعلام کرد که با پهپاد گروهی از پیکارجویان مسلح را هدف قرار داده که می‌خواستند از جنوب لبنان به داخل قلمروی اسرائیل نفوذ کنند.

به ادعای ارتش اسرائیل، سه جنگجوی فلسطینی در منطقه العدیسه در مرز لبنان هدف قرار گرفتند.

این دومین تلاش برای نفوذ به اسرائیل از جنوب لبنان پس از حمله غافلگیرانه‌ی حماس در روز
شنبه گذشته است.

منبع: رادیو زمانه