شب تاریک نوار غزه: قطع ارتباط بیش از دو میلیون نفر با خارج، زیر آتش بمباران اسرائیل

Ghazze-Jang

اسرائیل ارتباط دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر فلسطینی ساکن غزه با بقیه جهان قطع کرده و حملات را گسترش داده است. هنوز مشخص نیست ارتش اسرائیل حمله زمینی را شروع کرده است یا نه. این مطلب نگاهی دارد به واکنش‌ها به شب تاریک غزه.

پیش از غروب آفتاب جمعه ۵ آبان/۲۷ اکتبر، ارتش اسرائیل اعلام کرد که در این شب حضورش را در نوار غزه افزایش خواهد داد. در نزدیکی غروب، اینترنت، تلفن‌همراه و تلفن تمامی اهالی نوار غزه قطع شد. دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی خیریه یکی پس از دیگری اعلام کردند قادر به تماس با کارمندان و داوطلب‌هایشان در این منطقه نیستند.

سازمان ملل هم‌زمان اعلام کرد که ۱۴ نفر از کارمندانش در ۲۴ ساعت گذشته در بمباران‌های غزه کشته شده‌اند. در جنگ اخیر اسرائیل و غزه، ۵۳ کارمند این سازمان ملل کشته شدند. در میان این کارمندان، ۱۳ کارمند در خانه‌هایشان و در کنار خانواده‌هایشان بودند و کشته شدند. همچنین در ۲۰ روز نخست جنگ اسرائیل با غزه، ۲۹ خبرنگار کشته شدند. ارتش اسرائیل شامگاه ۲۷ اکتبر اعلام کرد که «امنیت خبرنگاران را نمی‌تواند تامین کند».

سازمان بین‌المللی اکشن‌اید (ActionAid) در بیانیه‌ای اعلام کرد «بی‌اندازه نگران» وضعیت کارمندانش در نوار غزه در پی قطع ارتباط با آن‌هاست. این سازمان خواست تا امکان تماس با نوار غزه سریع برقرار شود:

قطع ارتباطات مردم غزه را منزوی‌تر می‌کند، تقریبا غیرممکن شده تا بتوانند کمک بخواهند، روایت‌هایشان را منتشر کنند یا خبر سلامتی و مرگ به عزیزانشان برسانند. این انزوا باعث عمیق‌تر شدن رنج مردمانی می‌شود که در گذر افزایش بمباران‌ها، در یک بحران انسانی وخیم افتاده‌اند. جمعیتی که پیش‌تر آسیب گسترده‌ای دیده است، حالا در معرض تهدید بیشتری است.

این روزها مهم‌ترین خبر برای مردم غزه و عزیزان آنها در خارج از غزه، خبر مرگ و زندگی افراد است. با قطع راه‌های تماس با غزه، بسیاری نگران سرنوشت خانواده خود هستند.

اکثریت اعضای سازمان ملل در قطعنامه‌ای خواهان آتش‌بس در نوار غزه شدند

اعضای سازمان ملل در مجمع عمومی عاقبت قطعنامه‌ای «غیرالزام‌آور» را برای اعلام آتش‌بس در غزه تصویب کردند. آمریکا به این قطعنامه رأی منفی داد، همان‌طور که اسرائیل و کرواسی و استرالیا و چند کشور دیگر.

در نهایت قطعنامه پیشنهادی اردن با ۱۲۰ رای موافق، ۱۴ رای مخالف و ۴۵ رای ممتنع تصویب شد. این قطعنامه خواستار حفاظت از مردم غیرنظامی در جنگ اسرائیل و نوار غزه است. این قطعنامه همچنین خواستار آتش‌بس فوری است تا بتوان به مردم فلسطین کمک رساند.

پیش از رای‌گیری این قطعنامه، کانادا و آمریکا خواستند تا حماس به‌واسطه حمله اخیر خود به اسرائیل محکوم شود اما این خواسته رای نیاورد. برخی دولت‌های عضو سازمان ملل گفتند چون اسرائیل برای کشته‌های غیرنظامی در این قطعنامه سرزنش نشده است، دلیلی ندارد تا صرفا حماس را سرزنش کنند.

مارک ریگو، مشاور دولت بنیامین نتانیاهو به فاکس‌نیوز گفت «وقتی عملیات ما در نوار غزه تمام شد، این منطقه به کل متفاوت خواهد شد» و افزود «تا وقتی که ماشین نظامی آنها را نابود کنیم و ساختار سیاسی آنها در نوار غزه را محو کنیم، آنها ضربه‌های نظامی ما را تا آخر شاهد خواهند بود».

نیروهای حماس به حمله متقابل و موشک‌باران اسرائیل ادامه داده‌اند و از جمله اینکه یک موشک آنها به یک ساختمان مسکونی در تل‌آویو اصابت کرد و چهار مجروح بر جای گذاشت. الجزیره در پخش مستقیم خود شهر غزه را نشان می‌دهد که در خاموشی مطلق است. شب تاریک نوار غزه شروع شد، ارتباط تمامی ساکنین این منطقه با دنیای بیرون قطع شده است.

از اواخر بعدازظهر جمعه ۵ آبان،‌ ارتش اسرائیل از زمین، دریا و آسمان به نوار غزه حمله کرد و این حملات و بمباران‌ها ادامه دارد. آخرین خبرنگارانی که توانستند خبری کوتاه به بیرون بفرستند، گفتند شاهد شدیدترین حملات در این منطقه هستند.

«تروریست‌های قاتل را با نامشان صدا بزنید»
گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل پس از تصویب قطعنامه غیرالتزام‌آور امروز را «روز بدنامی سازمان ملل» خواند و گفت:

وظیفه سازمان ملل است که تروریست‌های قاتل را با نام واقعی‌شان صدا بزند، نه اینکه در ورای کلمات توخالی پنهان شود. چرا از قاتلان دفاع می‌کنید؟

ایمن صفدی، وزیر خارجه اردن در شبکه‌های اجتماعی هشدار داد که گسترش عملیات نظامی اسرائیل «فاجعه‌ای انسانی با ابعاد عظیم برای سالیان سال خواهد بود» و افزود: میلیون‌ها نفر رای‌ امروز ما [در سازمان ملل] را تماشا می‌کنند. تاریخ قضاوت خواهد کرد.

در گذر شب، خبرها دیگر از غزه نمی‌آیند. دوربین شبکه تلویزیونی الجزیره در پخش زنده، منطقه‌های تاریک را نشان می‌دهد. گاهی انفجاری دیده می‌شود یا موشکی پرتاب می‌شود. چهره‌های نام‌آشنای عرب خارج از خاورمیانه نگرانی‌هایشان را آشکارا اعلام کردند.
«پیامی از غزه. خواهش خواهش بس کنید»

باسم یوسف، از نام‌آشناترین طنزپردازان عرب که پیش‌تر در مصر، زمانی که اجازه کار داشت، برنامه تلویزیونی‌اش با قسمتی حدود ۳۰ میلیون تماشاگر، پربییننده‌ترین برنامه طنز جهان بود پیامی را که در رابطه با غزه دریافت کرده بود منتشر کرد. او در ایکس به ۱۱.۴ میلیون مخاطبش نوشت:

فوری. تلفن و اینترنت در نوار غزه از نیم ساعت پیش به کل خاموش شده است. به هر کسی که می‌شناختم زنگ زدم و نتوانستم با هیچ‌کدامشان صحبت کنم. هیچ خبری از وضعیت مادرم یا بقیه فامیل و دوست‌هایمان ندارم! این [همزمان] سنگین‌ترین و ممتدترین بمباران از زمان شروع این جنگ است. این یعنی اسرائیل برنامه چیزی بی‌سابقه را ریخته است که می‌تواند واقعا به‌معنای پاک کردن کامل غزه و مردمانش از روی نقشه باشد. مردم دارم می‌لرزم. دارم می‌می‌میرم. دیگر واقعا نمی‌توانم.

مونا الطحاوی از نام‌آشناترین فمینیست‌های عرب (متولد مصر، بزرگ شده‌ی عربستان سعودی) که در کانادا زندگی می‌کند، به ۳۶۰هزار مخاطبش نوشت:

اسرائیل در غزه جنایات جنگی مرتکب می‌شود و جهان تماشا می‌کند. یا حداقل زمانی جهان می‌توانست تماشا کند، چون حالا دیگر نمی‌تواند نوار غزه را تماشا کند چون تمام ارتباطات با آنجا را قطع کرده‌اند. نسل‌کشی را در تاریکی هم انجام بدهی باز هم نسل‌کشی است.

ساعاتی پیش از تاریکی نوار غزه، حماس اسامی ۷۰۲۸ هزار نفری را منتشر کرد که می‌گوید در بمباران‌های اسرائیل کشته شده‌اند. در میان این اسامی که سن افراد را در کنار نام آنها نشان می‌دهد، نام ۲۹۱۳ کودک هم دیده می‌شود.

هم‌زمان اکانت رسمی دولت اسرائیل، در میانه تاریکی نوار غزه بدون ارتباطات زیر شدیدترین بمباران جنگ اخیر از دریا،‌ آسمان و زمین توییتی از رقصیدن یکی از اسیرهای حماس منتشر کرد و نوشت:

ناما را الان به خانه برگردانید. نام لوی ۱۹ ساله الان توسط تروریست های حماس به اسارت گرفته شده‌اند. این می‌توانست دختر شما باشد. خواهر شما باشد. دوست شما باشد.

ارتش اسرائیل: حماس زیر بیمارستان اداره ساخته است
ارتش اسرائیل بدون آنکه عاقبت تایید کند یا رد کند که سربازانش وارد خاک نوار غزه شده‌اند، اگر وارد شده‌اند آیا برای جنگی گسترده است، انیمیشنی منتشر کرد که ادعا می‌کند حماس زیر بیمارستان دفتر برپا کرده است.

بیانیه توئیتری ارتش اسرائیل در مورد بیمارستان شفاء نوشت:

«بیمارستان شفاء نه تنها بزرگ‌ترین بیمارستان غزه است، بلکه هم‌زمان دفتر مرکزی تروریست‌های حماس فعالانه زیر آن قرار دارد. جای برای تروریسم و ساختارهای تروریستی در بیمارستان‌ها نداریم.»

این بیمارستان، یکی از مکان‌هایی است که مردم نوار غزه در اطرافشان پناه گرفته‌اند، چون امکان بمباران در آن مناطق کمتر است.

در نیویورک، هزاران نفر یهودی با پیراهن‌هایی که بر رویشان شعارهایی نوشته شده بود «آتش‌بس همین‌الان» و «یهودی‌ها می‌گویند آتش‌بس کنید!» در ایستگاه قطار مرکزی شهر نیویورک در شرق آمریکا تجمع کردند. پلیس نیویورک چند نفر از آنها را بازداشت کرد.

گاردین در جمع‌بندی این عصر و شب نوشت:

فلسطینی‌ها، گروه‌های امدادگر، خبرنگاران و گروه‌های جامعه مدنی می‌گویند ارتباط‌هایشان با کارمندان و خانواده‌هایشان در نوار غزه قطع شده است... همین‌الان در تاریکی فرو رفته است چون بیشتر برق‌ها قطع شده‌اند و سوخت برای جنراتورها دیگر وجود ندارد، ارتباط ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر مردم غزه با بقیه جهان قطع شده است، آنها به انزواع رفته‌اند.

منبع: زمانه