«انرژی‌های تجدیدپذیر» نیمی از برق جهان را تا سال ۲۰۳۰ تامین خواهد کرد

Energie Tajdidpazir

«به نقل از گزارشی که آژانس بین‌المللی انرژی منتشر کرده، مدعی شده که تغییر جهان و حرکت به سمت انرژی پاک غیرقابل توقف خواهد بود.»
 
در یک گزارش جدید آمده که جهان در متن یک تغییر «غیرقابل توقف» به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر قرار گرفته است. با این حال کاهش تدریجی سوخت‌های فسیلی تاکنون به اندازه کافی سریع اتفاق نیفتاده- و هنوز هم این تغییر تدریجی سرعت لازم را ندارد.
 
آژانس بین‌المللی انرژی که بر روند تولید و مصرف انرژی جهانی نظارت دارد، پیش‌بینی کرده است که تا سال ۲۰۳۰ حدود نیمی از برق جهان را انرژی‌های تجدیدپذیر تامین خواهد کرد.
آژانس بین‌المللی انرژی اما در عین حال هشدار داده که انتشار گازهای گلخانه‌ای هنوز و هم‌چنان بسیار زیاد است و نمی‌تواند از افزایش دما- بالاتر از استاندارد کلیدی 1.5 درجه سانتیگراد تا پایان قرن- جلوگیری کند.
 
این آژانس نظارتی هم‌چنین در گزارشی که منتشر کرده به این موضوع اشاره کرده است که سرمایه‌گذاری در سوخت‌های فسیلی باید به نصف کاهش یابد.
گزارش این آژانس انرژی مستقر در پاریس البته تمام درباره اخبار منفی و به عبارت بهتر غم و عذاب نیست. در این گزارش پیشرفت‌های قابل توجهی که کشورهای مختلف در زمینه گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر و روی آوردن به وسایل نقلیه الکتریکی به دست آورده‌اند، مورد ستایش قرار داده است.
 
در این گزارش آمده است که رشد انرژی و فن‌آوری‌های پاک «تاثیرگذار و تکان‌دهنده» بوده است. در سال 2020، از هر 25 خودروی فروخته‌شده تنها یک خودرو الکتریکی بود. این در حالی است که تنها سه سال بعد از آن تاریخ، این تعداد به یک خودرو از هر پنج خودرو افزایش یافته است.
فاتح بیرون مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی در این زمینه می‌گوید: «روند انتقال به انرژی پاک در سرتاسر جهان در حال وقوع است و غیرقابل توقف خواهد بود. در واقع مسئله این نیست که این اتفاق روی خواهد داد یا نه، بلکه مسئله این است که این اتفاق چه زمانی خواهد بود و هر چه این اتفاق زودتر بیفتد، برای همه دنیا بهتر خواهد بود».
 
این گزارش البته به این موضوع اذعان کرده که نفت و گاز هم‌چنان به نقش خود در اقتصاد جهان ادامه خواهند داد و حفظ سرمایه‌گذاری در این صنایع ضروری است. با این حال باید این سرمایه‌گذاری را تا نصف بودجه فعلی کاهش داد.
فاتح بیرول گفت: «دولت‌ها، شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران باید به جای جلوگیری از روند انتقال به سمت انرژی پاک، کاری کنند که این روند هر چه زودتر پشت سر گذاشته شود».
بیرول با انتقاد از تصمیمات بریتانیا و دولت‌های دیگری که به افتتاح میادین جدید نفتی دست می‌زنند، گفت که «ادعاهایی که می‌گویند نفت و گاز گزینه‌هایی امن یا مطمئن برای آینده انرژی و آب و هوای جهان هستند، ضعیف‌تر از همیشه به نظر می‌رسند».
در نهایت باید به این نکته اشاره کرد که رهبران جهان در پایان نوامبر در دبی برای اجلاس آب و هوای سازمان ملل متحد موسوم به کاپ۲۸ گرد هم خواهند آمد- که امید می‌رود در این اجلاس تعهدات بیشتری برای مقابله با تغییرات اقلیمی- از جمله موافقت بالقوه برای حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی- اتخاذ شود.
 
 
منبع : شفقنا آینده- بی‌بی‌سی