مرگ تلخ سرمایه گذاری تاریخی در نفت ایران

naft saderat iran

ساعت 24 - ایران یکی از قدیمی ترین کشورهای سرمایه گذار بر ای استخراج و صادرات نفت در دنیا به حساب می آید ودر 100 سال تازه سپری شده میلیاردها دلار از درآمد به دست آمده از صادرات نفت در همین صنعت سرمایه‌گذاری شده است. اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 1357 شمسی در ایران ، سرمایه‌گذاری در صنعت نفت روند کاهنده‌ای را تجربه کرد.

پس از پایان جنگ ایران وعراق و تحریم سرمایه‌گذاری آمریکایی‌ها در این صنعت وبه ویژه پس از گسترش دامنه تحریم از اوایل دهه 1390 سرمایه‌گذاری د راین بخش بسیار مهم متوقف شده است. نتایج مطالعات انجام شده در دانشگاه شریف نشان می‌دهد مرگ تلخ و آرام سرمایه‌گذاری تاریخی انجام شده دراین بخش بقیه تجهیزات در فرایند استخراج و به ویژه تولید و صادرات این کالا را در برابر دیدگان همه قرارداده است.

در حالی که مسعود نیلی چند هفته پیش با استناد به نتایج همین آمارها تاکید کرد نرخ استهلاک در صنعت نفت از نرخ رشد سرمایه‌گذاری تازه جلو افتاده است این نکته باردیگر در یک نشست تخصصی تکرارشد بر اساس گزارش بانک مرکزی مشاهده می‌شود در بخش نفت و گاز تا سال ۱۳۹۰ به‌صورت مداوم افزایش سرمایه ثابت مثبت بوده و در سال 1391 و 1392 به اوج رسیده است و پس از آن سرمایه‌گذاری در این حوزه به‌شدت افت کرده که منجر به کاهش تشکیل سرمایه در بخش نفت و گاز شده که این مسئله سیگنال خطرناکی است و نشان می‌دهد تجیهزات استخراج نفت و گاز کشور در حال استهلاک مداوم است.

میرنظامی از اعضای پژوهشکده انرژی دانشگاه شریف گفته است فقر سرمایه‌گذاری در نفت و گاز سبب شده است نسبت ذخایر به تولید کشور ما به‌شدت نسبت به رقبا بالا باشد و این یعنی اینکه منابعی زیر زمین داریم اما گذاشتیم زیر زمین بماند، چون پول و سرمایه برای استخراج و بهره‌برداری از آن را نداریم. نکته دیگر این است که ما در زمینه تکنولوژی در حوزه انرژی از سایر کشورهای جهان عقب افتاده‌ایم و مجموع این ایرادها سبب شده است که ناترازی انرژی ایجاد شود. کارشناسان باوردارند با توجه به روند فزاینده سرمایه‌گذاری در نفت عراق و امارات در منطقه و سهم عربستان از کل تولید اوپک که در صد بالایی است و نیز نیاز روسیه به صادرات نفت وهمچنین بیرون آمدن آرام ونزوئلا از زیر بار تحریم ها احتمال بیرون ماندن همیشگی ایران از بازار نفت افزایش یافته است.
.