واکنش های بین المللی به انفجارهای مرکبار در کرمان/ جهش بهای نفت

Enfejar Kerman

انفجار دو بمب در شهر کرمان که به کشته شدن دست‌کم ۱۰۳ شهروند ایرانی انجامید موج محکومیت‌های جهانی را به دنبال داشته و از جمله اتحادیه اروپا، روسیه، عربستان سعودی و فرانسه با خانواده کشته‌شدگان و مردم ایران ابراز همدردی کرده‌اند.
همزمان بهای جهانی نفت نیز تحت تاثیر اخبار مربوط به این رخداد که ایران و بسیاری از کشورها و مقامات جهانی آن را «تروریستی» دانسته‌اند، جهش یافت.
رسانه‌های ایران و شاهدان عینی روز چهارشنبه از وقوع دو انفجار بزرگ در مراسم چهارمین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران، در شهر مرکزی کرمان خبر دادند.
گزارش‌های اولیه حکایت از آن داشت که این انفجارها ۱۰۳ کشته و ۲۱۱ مجروح بر جای گذاشته است. اما وزیر بهداشت ایران آمار یاد شده را نادرست دانست و گفت که «تعداد دقیق شهدای حادثۀ امروز ۹۵ نفر است». در عین حال با توجه به اخباری که درباره وخامت حال برخی مجروحان منتشر شده است، این نگرانی وجود دارد که شمار کشته‌ها افزایش یابد.
هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است، اگرچه شماری از مقامات ایران و چهره‌های شاخص جریان اصول‌گرا مانند محسن رضایی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، و غلامعلی حدادعادل، رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، انگشت اتهام را به سمت اسرائیل گرفته‌اند.
در این حال جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، شامگاه چهارشنبه در شبکه اجتماعی ایکس، توییتر سابق، از گفت‌وگوی تلفنی خود با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، پیرامون این رخداد خبر داد.
آقای بورل در ادامه نوشت: «من این حمله تروریستی را با شدیدترین الفاظ محکوم کردم و با مردم ایران اعلام همبستگی کردم.»
همچنین وزارت خارجه فرانسه نیز در اطلاعیه‌ کوتاهی این رخداد را «حمله‌ای تروریستی» نامید و آن را به شدت محکوم کرد.
از سویی دیگر عربستان سعودی با صدور اطلاعیه‌ای به ابراز همدردی و همبستگی با ایران پرداخت و برای مجروحان آرزوی بهبودی عاجل کرد.
ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، روسای جمهور روسیه و ترکیه، در پیام‌های خود ضمن تروریستی نامیدن این رخداد و محکومیت شدید آن به رهبران جمهوری اسلامی و مردم ایران تسلیت گفتند.
آبرام پیلی، معاون دفتر نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، نیز در گفت‌وگو با رادیو فردا ضمن ابراز تاسف به خاطر از دست رفتن جان‌ غیرنظامیان گفت که واشینگتن به دقت تحولات پیرامون این موضوع را دنبال می‌کند.
مقامات ایالات متحده در عین حال اتهام دست داشتن اسرائیل در این حمله را رد کرده‌اند و از جمله متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفته است که «ما هیچ دلیلی نداریم که نشان دهد اسرائیل در این انفجار دخالت داشته است».
همزمان گزارش‌ها حاکی از تاثیر اخبار این حمله بر بازار جهانی نفت است. خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت که به دنبال انفجار بمب‌های دوقلو در مراسم سالگرد قاسم سلیمانی بهای نفت سه درصد افزایش یافت.
این گزارش اظهارات اکسل رودولف، تحلیلگر ارشد بازار نفت، را بازتاب داده است که می‌گوید، تشدید تنش‌ها در خاورمیانه به دنبال انفجار بمب در مراسم بزرگداشت قاسم سلیمانی، این احساس را به وجود آورده که ریسک بیشتری در بازار نفت وجود دارد.
قاسم سلیمانی چهار سال قبل در فرودگاه بغداد با دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت ایالات متحده، در یک عملیات پهپادی کشته شد.

منبع: رادیو فردا