احتمال حفر چاه در «دشت‌های ممنوعه» برای تأمین آب شرب تهران

Sadde Karaj-Tehran

«مدیرعامل آب منطقه‌ای استان البرز می‌گوید میزان خروجی آب سد کرج بعنوان یکی از منابع مهم آب شرب تهران دو برابر ورودی آن است و اگر لازم باشد برای تأمین آب شرب از منابع زیرزمینی «دشت‌های ممنوعه» برداشت خواهد شد.»
 
داود نجفیان روز شنبه ۱۶ دی تصریح کرد برخی از دشت‌های ایران ممنوعه به شمار می‌آيند، ولی برای تأمین آب شرب ممنوعیتی در کار نیست و اگر قرار با‌شد چاه احداث شود این کار انجام می‌شود، چون به گفته او «چاره‌ای نخواهیم داشت.»
 
همزمان خبرگزاری تسنیم گزارش داده که حجم پرشدگی سدهای پنجگانه تهران شامل «امیرکبیر (کرج)، طالقان، لتیان، لار و ماملو» به ۱۸ درصد رسیده و میزان پرشدگی سدها در کل کشور نیز فقط ۴۰ درصد است. سد امیرکبیر (کرج)‌ از منابع تأمین آب شرب تهران است و با کمبود ورودی آب مواجه است
 
آقای نجفیان «کاهش بارش‌ها و تداوم خشکسالی» را عامل خالی شدن آب سدها عنوان کرده، اما جزئیات آمارهای ماهانه وزارت نیرو نشان می‌دهد تابستان امسال دولت برای جبران کسری برق، تولید آب برقی از سدها را به شدت افزایش داده و باعث شده حجم عظیمی از آب سدها خالی شود.
 
آخرین گزارش وزارت نیرو نشان می‌دهد تولید برق آبی از سدهای کشور در هشت ماه سال جاری ۵۷ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال جهش داشته و به بالای ۱۷ تراوات ساعت رسیده است.
 
چنین جهش عظیمی در تولید برق آبی در حالی است که میزان ورودی آب به سدها در سال جاری نسبت به پارسال تنها ۷ درصد رشد داشته، اما خروجی آب جهشی ۲۲ درصدی را شاهد بوده و باعث شده حجم ذخایر آب سدها یک میلیارد متر مکعب افت کند.
 
به رغم رهاسازی گسترده آب سدها برای تولید برق، تابستان امسال کشور باز هم ۱۲ هزار مگاوات کسری برق داشت؛ رقم عظیمی که معادل تقاضای برق کل تهران در پیک مصرف برق تابستانی است.
توسل به برداشت آب از دشت‌های ممنوعه در حالی است که هم‌اکنون نیز سالانه ۵۳ درصد آب شرب کشور از منابع زیرزمینی تولید می‌شود.
 
دشت‌های ممنوعه به دشت‌هایی گفته می‌شود که به دلیل اضافه برداشت آب‌های زیرزمینی از آنها، دچار کاهش منابع آبی شده اند و اجازه حفر چاه جدید در آنها به جز موارد خاص پیش بینی‌شده در قانون داده نمی‌شود.
 
عیسی بزرگ‌زاده سخنگوی صنعت آب کشور آذرماه امسال گفته بود ۷۰ درصد دشت‌های ایران اکنون در «وضعیت بحرانی و ممنوعه بحرانی» هستند.
بزرگ‌‌‌زاده با بیان اینکه سالانه بین ۴۵ تا ۵۰ سانتی‌متر فرونشست در کشور رخ می‌دهد، تصریح کرد: در ۳۵۹ دشت فرونشست رخ داده و ۴۲۰ دشت افت تراز دارد که ممنوعه و ممنوعه بحرانی به شمار می‌آیند.
 
 
 
منبع خبر: سایت رادیو صدای آمریکا