چهل درصد داروخانه‌های ایران در آستانه ورشکستگی قرار دارند

Daroukhaneh

«مشکلات اقتصادی و تعطیلی دومینویی کسب و کارها اکنون به داروخانه‌ها کشیده شده است. اکنون اعلام شده است که ۴۰ درصد داروخانه‌‌‌داران در آستانه ورشکستگی‌‌اند. رشد قارچی داروخانه‌ها، صدور بیش از حد جواز تاسیس و مشکلات اقتصادی کلان کشور، کسب‌وکار داروخانه‌ها را به خطر انداخته است.»
  
شهرام کلانتری خاندانی، رئیس انجمن داروسازان، در رابطه با مهم‌ترین چالش‌های داروخانه‌داران گفت: «در حال حاضر، کمبود نقدینگی به یک مسئله جدی برای داروخانه‌داران تبدیل شده است، شرکت‌های دارویی و داروسازان هم با مشکل کمبود نقدینگی مواجه‌اند و در تامین نقدینگی مورد نیاز چالش دارند. در نتیجه، تمامی این صنف‌های مرتبط با یک مشکل مشترک دست‌وپنجه نرم می‌کنند.»
 
او در ادامه با اعلام اینکه در وضعیت کنونی زنگ هشدار برای ورشکستگی داروخانه‌ها به صدا درآمده است، به آمارها در این زمینه اشاره کرد و نوشت «بیش از ۴۰ درصد داروخانه‌های کشور در مرز ورشکستگی‌اند. علی‌رغم طرح دارویار که به قیمت دارو اضافه شده بازهم تاکید می‌کنم بیشتر داروخانه‌ها در مرز ورشکستگی کار می‌کنند».
 
رئیس انجمن داروسازان همچنین تاکید کرد که هرچه میزان تقاضا از طرف مردم و داروخانه‌ها بالا می‌رود، مصوبه‌های شرکت‌های پخش دارو نیز بیشتر می‌شود. او در ادامه گفت که تسویه‌حساب روزانه، تسویه‌حساب به صورت نقدی، تسویه در پای بارگیری یا در بهترین حالت تسویه حساب ۱۵ روزه مصوبه‌هایی است که شرکت‌های پخش دارو در زمان بحران و کمبود یک دارو برای داروخانه‌داران در نظر می‌گیرند.
 
از سوی دیگر، کمبود شیرخشک و دارو در ایران در چند سال اخیر به بحرانی جدی تبدیل شده است و مسئولان وزارت بهداشت و مقام‌های دولتی با وجود وعده‌هایی که در این سال‌ها داده‌اند، هنوز نتوانسته‌اند تغییری در این وضع ایجاد کنند.
 
کمبود مواد اولیه در شرکت‌ها به بحرانی جدی تبدیل و به این منجر شده است که تهیه ماده اولیه با نرخ جدید ۷ برابری فشار نقدینگی زیادی به آن‌ها وارد کند. بر اساس این گزارش، حذف ناگهانی ارز ۴۲۰۰ تومانی هم‌زمان با کمبود شیرخشک در ایران رخ داد و شهروندان برای خرید یک قوطی شیرخشک باید به داروخانه‌های بسیاری مراجعه می‌کردند. همه این‌ها در حالی‌ است که دولت نیز مسئولیت گرانی دارو را بر عهده نمی‌گیرد و ابراهیم رئیسی بر خلاف تمام وعده‌هایش در مورد ارزانی دارو و جلوگیری از گران شدن آن تاکنون برنامه مثبتی در این زمینه نداشته است.
 
هر روزه خبرهایی از مشکلات شهروندان در تامین داروهای خاص شنیده می‌شود. دولت بخشی از توضیع داروهای خاص میان بیماران را به صورت انحصاری در اختیار گرفته است و با این وجود، در بسیاری از موارد، برخی ماه‌ها این داروهایی که باید سر وقت به بیماران برسد، در وزارت بهداشت موجودی ندارد.
 
به همین علت، بیماران و خانواده‌هایشان در حالی که داروخانه‌ها از این چرخه حذف شده‌اند مجبور به تهیه دارو از روش‌های غیر رسمی و بازار سیاه می‌شوند. بسیاری از شهروندان نیز مجبورند تا این داروها را از کشورهای همسایه ایران مانند عراق، ترکیه، امارات متحده عربی و پاکستان تهیه کنند.
 
برای این منظور برخی بیماران مجبور می‌شوند به کشورهای همسایه سفر کنند تا دارو بخرند و با خود به ایران منتقل کنند و برخی دیگر از طریق کانال‌های تلگرامی و وب‌سایت‌هایی که اقدام به فروش داروهای خاص کرده‌اند، داروهای خود را تامین می‌کنند. این گروه‌ها مدعی‌اند که دارو را از کشورهای همسایه به ایران وارد می‌کنند. به همین دلایل، رفته‌رفته داروخانه‌ها بار دیگر از این چرخه حذف شده و علاوه بر اینکه دارو به سختی به بیماران می‌رسد، بسیاری از داروخانه ها نیز در آستانه ورشکستگی قرار گرفتند.
 
در جریان کمبود دارو، مردم برای پیشگیری از هرگونه بحران اقدام به دپوکردن دارو در خانه‌های خود می‌کنند و بیشتر افراد با ارائه نسخه به داروخانه‌های متعدد بیشتر از نیاز چندین ماهه خود دارو در خانه‌های خود نگه‌داری می‌کنند. شهرام کلانتری خاندانی، رئیس انجمن داروسازان، با اشاره به این موضوع می‌گوید: «همین موضوع باعث بالا رفتن تقاضا برای یک دارو شده و داروخانه ملزم به افزایش سفارش‌ها به شرکت‌های پخش دارو می‌شود. وقتی یک کمبود در بازار احساس می‌شود، شرکت‌های پخش دارویی در این شرایط قاعده و قوانین خاصی در نظر می‌گیرند.»
 
به نظر این کارشناس، اولین آسیب کمبود و بحران دارو در کشور دامن داروخانه‌داران را گرفته است و تغییر سیستم تسویه داروخانه‌داران با شرکت‌های پخش دارو یک بحران نقدینگی برای داروخانه‌ها به وجود می‌آورد که هیچ راهکاری برای آن در دسترس نیست.
 
 
 
نقل از ایندیپندنت فارسی