اسرائیل ۲۰۰ نقطه را در محله فرقان در نوار غزه بمباران کرد / تلفات در اسرائیل به ۱۲۰۰ نفر رسید

Esraiel-hamle-Hamas

حملات اسرائیل به غزه طی شبانه روز گذشته ادامه داشت و ارتش اسرائیل اعلام کرد که بیش از ۲۰۰ نقطه را در محله الفرقان هدف قرار داده است. الفرقان محله‌ای است که گفته می‌شود حماس برخی از حملاتش را از آنجا سازماندهی می‌کند.
مقامات فلسطینی می‌گویند که تاکنون بیش از ۹۰۰ نفر در این حملات کشته شده اند.
خبرنگار بی‌بی‌سی در غزه می‌گوید این بدترین بمبارانی است که او در ۲۰ سال اخیر دیده است.
شدت تخریب در برخی از مناطق به گونه‌ای است که کل یک محل «صاف» شده است.
فلسطینی‌ها می‌گویند هیچ جا امن نیست.
ریاض منصور، نماینده فلسطین در سازمان ملل، این بمباران را «جنایت جنگی» توصیف کرد.
او گفت اسرئیل از گرسنگی به عنوان «روشی جنگی» استفاده می‌کند.
همزمان حماس نیز با راکت حملاتی را به اسرائیل ترتیب داده است. شهر اشکلون (عسقلان) را هدف قرار داده است.
«بیش از ۲۶۰ هزار فلسطینی بیجا شده‌اند»
سازمان ملل متحد می‌گوید همزمان با ادامه حمله هوایی سنگین اسرائیل به غزه،‌ بیش از ۲۶۰ هزار نفر از ساکنان این شهر بیجا شده‌اند.
بر این اساس این میزان «بالاترین تعداد بیجاشدگان از سال ۲۰۱۴ تا کنون است.»
انتظار می‌رود تعداد بیجاشدگان فلسطینی از این هم بیشتر بشود.
نوار غزه محل زندگی دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از مردم فلسطین است که این شهر را به یکی از نقاط پرتراکم جمعیتی جهان تبدیل کرده است.
به گفته سازمان ملل متحد در سه روز گذشته بمباران غزه از سوی اسرائيل بیش از ۱۰۰۰ خانه را ویران کرده است و تامین نیازهای ابتدایی بسیار مشکل شده است.
مشاور ارشد نتانیاهو: «حماس این جنگ را شروع کرد،‌ ما تمامش می‌کنیم»
ارتش اسرائیل می‌گوید در اولین ساعات روز چهارشنبه جنگنده‌های این کشور نزدیک به هفتاد نقطه را در غزه مورد هدف قرار داده‌اند. در جریان حملات مداوم اسرائيل به غزه مناطق مسکونی به ویرانه تبدیل شده‌اند. دست کم ۹۰۰ نفر در این حملات کشته شده‌اند که صدها زن و کودک در میان آنها هستند. مقام‌های بهداشتی فلسطین می‌گویند هزاران نفر نیز مجروح شده‌اند.
در همین حال مارک رگو، مشاور ارشد بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائيل به برنامه نیوزنایت بی‌بی‌سی گفته است: «حماس این جنگ را شروع کرد،‌ ما تمامش می‌کنیم.»
آقای رگو که پیشتر سفیر اسرائيل در بریتانیا نیز بوده گفت اسراییل در شوک فرورفته و مردم خواهان «واقعیتی باثبات» در منطقه هستند. وی گفت اسرائيل باید با قدرت به حماس پاسخ دهد و افزود: «من می‌خواهم از مردم، از شهروندان بریتانیا یا هر کشور دیگری بپرسم، اگر ۱۰۰۰ نفر از مردم شما را ظرف یک روز می کشتند چه کار می‌کردید؟»
مارک رگو گفت: نخست وزیر این حمله را با یازده سپتامبر مقایسه کرده، اما اگر جمعیت اسرائيل و جمعیت آمریکا را در نظر بگیرید متوجه می‌شوید که بسیار بدتر از حمله یازده سپتامبر بوده است.»
تلفات در اسرائیل به ۱۲۰۰ نفر رسید
رسانه عمومی اسرائيل، کان، گزارش کرده است که تلفات حمله حماس به این کشور از ۱۲۰۰ نفر گذشته است.
بر اساس این گزارش اغلب کشته شدگان غیرنظامی هستند.
تجهیزات نظامی آمریکا به اسرائیل رسید
مقامات اسرائیلی می‌گویند اولین هواپیمای حامل تجهیزات نظامی آمریکا وارد پایگاه هوایی نواتیم در جنوب اسرائیل شد. ساعتی پیش هم ناوگروه ضربت آمریکا به شرق دریای مدیترانه رسیده بود.
ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی گفت همکاری بین ارتش‌های ما بخش کلیدی تضمین امنیت و ثبات منطقه در زمان جنگ است.
پیشتر گزارش شد که ناوگروه ضربت فورد آمریکا به شرق دریای مدیترانه رسیده است.
این ناوگروه شامل یک ناو هواپیمابر و هشت ناو همراه آن به علاوه موشک هدایت شونده کروزمی‌شوند، در پی حمله حماس به اسرائيل، با هدف بازدارندگی از سوی دولت آمریکا به منطقه اعزام شده است.
در همین حال آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که فردا، چهارشنبه به اردن و اسرائیل سفر می‌کند تا با مقام‌های عالیرتبه دو کشور دیدار کند.
قرار است آقای بلینکن از جمله درباره راه‌های تقویت امنیت اسرائيل گفتگو کند. تعیین سرنوشت ۲۰ شهروند آمریکا که گفته می‌شود در اسرائيل و در پی حمله حماس ناپدید شده‌اند نیز در دستور کار آقای بلینکن است.
پیشتر جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید به خبرنگاران گفت اگرچه ناپدید شدن ۲۰ شهروند آمریکا را در اسرائيل تایید می‌کند نمی‌تواند تایید کند که چه تعدادی از آنها به گروگان گرفته شده‌اند. آقای سالیوان گفت کسب. اطلاع از وضعیت این عده در صدر اولویت‌های دولت آمریکاست.
مقام‌های دولت آمریکا هویت شهروندانی را که ناپدید یا کشته شده‌اند را فاش نکرده‌اند اما بر اساس گزارش رسانه‌ها و خانواده‌های این عده به نظر می‌رسد اغلب این عده شهروندان دو تابعیتی آمریکا و اسرائیل باشند.
«نظام درمانی غزه در حال متلاشی شدن است»
یک پزشک مطرح بریتانیایی فلسطینی هشدار داده است که «نظام درمانی غزه تنها یک هفته با متلاشی شدن فاصله دارد.»
دکتر غسان ابو ستاح از اواخر دهه هشتاد به مجروحان فلسطینی کمک می‌کرده و در بزرگترین بیمارستان غزه که الشفاء نام دارد جراحی می‌کند. او می‌گوید نظام درمانی غزه همین حالا هم به زانو درآمده است.»
به گفته او ظرف ۷۲ ساعت ۳۰۰۰ نفر زخمی شده‌اند و اگر کریدور انسان‌دوستانه در این منطقه برای رسیدن اقلام کمکی باز نشود غزه دوام نخواهد آورد.»
این پزشک که در فاصله میان جراحی‌هایی که انجام می‌داد با برنامه نیوزنایت بی‌بی‌سی صحبت می‌کرد گفت ظرفیت بیمارستان تکمیل است. تخت‌ها پرند و اتاق‌های عمل با حداکثر ظرفیت کار می‌کنند. به گفته او این خونین‌ترین حمله‌ای که در غزه به چشم دیده است. «مردم در خانه‌هایشان هم مجروح می‌شوند و نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ درصد مجروحان کودکند. در جنگ معمولا تلاش می‌شود تا زخمی‌ها زودتر مرخص شوند تا جا برای مجروحان دیگر باز شود اما کسانی که به بیمارستان مراجعه می‌کنند خانه‌هایشان ویران شده، نمی‌شود آنها را به خیابان فرستاد. اینجاست که چرخ از حرکت می‌ایستد.
ارتش اسرائیل از تبادل آتش با سوریه خبر داد
ارتش اسرائیل اعلام کرده خاک اسرائیل هدف اصابت گلوله‌های خمپاره‌ای قرار گرفته است که از خاک سوریه شلیک شده است.براساس اعلام ارتش اسرائیل، این خمپاره‌ها در مناطق باز فرود آمده است و آنها با شلیک توپخانه و خمپاره‌ در حال پاسخ به حملات از خاک سوریه هستند.تا زمان انتشار این خبر مشخص نشده چه گروهی خمپاره‌ها را از خاک سوریه به اسرائیل شلیک کرده‌اند.با شروع این تبادل آتش، اسرائیل در سه جبهه درگیر است. با حماس در غزه، حزب‌الله در لبنان و حالا با گروهی در سوریه.
منبع: بی بی سی