تمدید حضور نظامی امریکا در پایگاه العُدید قطر به مدت ۱۰ سال دیگر

Gatar-Paigah USA-1رادیو فردا: تلویزیون سی‌ ان‌ ان و خبرگزاری رویترز گزارش داده‌اند که آمریکا و قطر بدون اعلان عمومی توافق کرده‌اند که حضور نظامی ایالات متحده در پایگاه هوایی «العُدید» برای ۱۰ سال دیگر تمدید شود.

این خبر در شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان به نقل از چهار مقام، و در خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع مطلع گزارش شده است؛ با این حال پنتاگون هنوز درباره آن اظهار نظر رسمی نکرده است.

پایگاه هوایی العدید در بیابان‌های جنوب غربی دوحه، پایتخت قطر، واقع شده است.

به گزارش سی‌ان‌ان، این پایگاه می‌تواند تا ۱۰ هزار نظامی را در خود جای بدهد و «بزرگترین تاسیسات نظامی ایالات متحده در خاورمیانه» است.

از این پایگاه به عنوان مرکز محوری عملیات هوایی سنتکام در سراسر خاورمیانه یاد می‌شود و نیروهای هوایی قطر و بریتانیا نیز از این پایگاه عملیات می‌کنند.

خبر توافق برای تمدید این پایگاه در حالی منتشر می‌شود که قطر به عنوان میانجیگر در مذاکرات مربوط به جنگ اسرائیل با گروه افراطی حماس نقش موثری ایفا کرده و این موضوع باعث گفت‌وگوهای منظم بین جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، با تمیم بن حمد آل‌ثانی، امیر قطر، شده است.

ماه گذشته لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در جریان بازدید از پایگاه العدید، بدون اشاره به موضوع توافق بر سر تمدید این پایگاه، از مقام‌های قطر برای افزایش بودجه مربوط به العدید تشکر کرد.

قطر متحد اصلی آمریکا بیرون از ناتو به شمار می‌رود و در سال‌های اخیر نقش مهمی در میانجی‌گری بین ایالات متحده و طالبان و همچنین آمریکا و جمهوری اسلامی ایفا کرده است.

با این حال حضور رهبران ارشد گروه افراطی حماس در قطر باعث انتقادها و اعتراض‌های فزاینده به این کشور شده و شماری از اعضای کنگره از دولت جو بایدن خواسته‌اند تا بر کشورهای حامی حماس فشار بیاورد.