با وجود بدتر شدن اوضاع انسانی در نوار غزه، اسرائیل می‌گوید این جنگ ماه‌ها ادامه خواهد داشت

ghaze koshte

ارتش اسرائیل روز چهارشنبه ۶ دی بخش مرکزی نوار غزه را از هوا، دریا و زمین بمباران کرد. این درحالی است که همزمان با قطع خطوط ارتباطی در نوار غزه، کار امدادگران فلسطینی دشوارتر شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هرزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل با تکرار سخنان این هفته بنیامین نتانیاهو که بر عزم این کشور برای ریشه‌کن کردن حماس تاکید کرده بود، اعلام کرد که جنگ ماه‌ها ادامه خواهد داشت. او هشدار داد که «راه حل جادویی» وجود ندارد.

به نوشته رویترز و به نقل از مقامات بهداشتی حماس، دست‌کم پنج نفر در یک حمله هوایی روز چهارشنبه در اردوگاه آوارگان المغازی در مرکز غزه کشته شدند. این منابع اعلام کردند که اجساد هفت فلسطینی کشته شده شب گذشته در این منطقه به بیمارستان الشفا در شمال غزه منتقل شدند.

بر پایه گزارش خبرگزاری فرانسه، در حمله مرگبار هفتم اکتبر حماس به اسرائیل هزار و ۱۴۰ کشته و حدود ۲۵۰ نفر به گفته ارتش اسرائیل ربوده شدند. بنا بر آخرین آمار ارائه شده توسط وزارت بهداشت حماس، ۲۱ هزار و ۱۱۰ نفر در بمباران‌ها و حملات ارتش اسرائیل به نوار غزه کشته و بیش از ۵۵ هزار نفر زخمی شدند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی مصری گفت که مردم فلسطین حتی در زمان یوم «نکبت» هم با چنین جنگی روبه‌رو نبوده‌اند. اشاره او به «فاجعه»ای است که فلسطینیان آن را با ایجاد کشور اسرائیل در سال ۱۹۴۸ مرتبط می‌دانند. در پی این اتفاق، ۷۶۰ هزار فلسطینی در جریان جنگ اول اعراب و اسرائیل مجبور به ترک سرزمین خود شدند.
ارتش اسرائیل روز چهارشنبه از کشته شدن سه نظامی خود در جنگ خبر داد.

وخامت اوضاع انسانی
به نوشته رویترز،‌شان کیسی، هماهنگ‌کننده تیم‌های فوریت سازمان جهانی بهداشت گفت که تنها ۲۰ درصد از زیرساخت‌های پزشکی نوار غزه هنوز فعال هستند. او گفت: «بیمارستان‌ها فقط مجروحانی را می‌پذیرند که از ترومای جدی، در مقیاسی که تصور آن بسیار دشوار است رنج می‌برند،. این یک حمام خون، یک کشتار است.»
ارتش اسرائیل مدعی است که تنها اهداف «تروریستی» را بمباران می‌کند.

در حالی که شدت جنگ در چند روز گذشته به ویژه از زمان کریسمس افزایش یافته است، هلال احمر فلسطین اعلام کرد که به دلیل قطع خدمات تلفن همراه و اینترنت، ارتباط با تیم‌های میدانی خود را به طور کامل از دست داده است.

اپراتور مخابراتی فلسطینی پالتل روز چهارشنبه در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس از بازگشت تدریجی خطوط تلفن و اینترنت خبر داد. این شرکت روز سه شنبه اعلام کرده بود که شبکه‌اش در نوار غزه کاملا قطع شده است.

سخنگوی دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل روز سه شنبه گفت: ما از ادامه بمباران مرکز غزه توسط نیروهای اسرائیلی که از شب کریسمس جان بیش از ۱۰۰ فلسطینی را گرفته است بسیار نگران هستیم.

به گفته وزارت بهداشت تشکیلات خودگردان فلسطین، همزمان با تشدید درگیری‌ها در غزه، خشونت‌ها در کرانه باختری اشغالی نیز ادامه دارد. شش فلسطینی روز چهارشنبه در جریان عملیات اسرائیل در یک اردوگاه فلسطینی در شمال این منطقه کشته شدند.

بر اساس آمار مقامات خودگردان فلسطین، از زمان آغاز جنگ، بیش از ۳۰۰ فلسطینی در کرانه باختری اشغالی توسط سربازان و در برخی موارد توسط شهرک نشینان اسرائیلی کشته شده‌اند.
.
رادیو فرانسه