جنگ اسرائیل و حماس؛ مردم لبنان می‌پرسند حزب‌الله چه خواهد کرد

Lobnan-Hezbollah-Moghavemat

«بعد از حمله حماس به اسرائیل، تنش در مرز لبنان و اسرائیل هم به مدت چند روز با تبادل آتش پی در پی میان شبه نظامیان به شدت مسلح در لبنان و ارتش اسرائیل بالا گرفت.»
 
این کشمکش‌ها باعث وحشت و نگرانی از گسترش درگیری‌ها به جنگی وسیع‌تر شده است. در فاصله‌ای نه چندان دور از مرز اسرائیل، در داخل خاک لبنان، خیابان‌های شهر کوچک بنت جبیل، ساکت و آرام است و بیشتر فروشگاه‌ها تعطیل هستند.
 
بسیاری از ساکنان این شهر و روستاهای مرزی خانه‌هایشان را ترک کرده‌اند.آنها می‌ترسند که جنگ میان اسرائیل و حماس، این منطقه را که تحت کنترل جنبش حزب‌الله لبنان است به جبهه‌ای دیگر در این درگیری‌ها تبدیل کند.
 
پنج شش مرد که از معدود آدم‌هایی هستند که در خیابان دیده می‌شوند، دور یک میز پلاستیکی نشسته‌اند. چند نفر پیتزا می‌خورند و بقیه هم سیگار می‌کشند. به نظر نگران نمی‌آیند.
 
محمد بیدون ۵۲ ساله می‌‌گوید: «من حاضر نیستم اینجا را ترک کنم، مگر این که وضعیت واقعا از کنترل خارج شود، که البته شک دارم این اتفاق بیفتد.» این مکالمه در حالی انجام می‌شود که چند نفر از آدم‌های حزب‌الله به محض ورود ما از چند جهت خودشان را به محل رساندند. محمد می‌گوید: «من به نیروی مقاومتی که اینجا داریم ایمان دارم. من از ته دل باور داریم که [حزب‌الله] از ما محافظت خواهد کرد.»
 
این که حزب‌الله چه خواهد کرد سوالی است که مردم در سرتاسر لبنان به دنبال پاسخ آن هستند. این جنبش هم مانند حماس، در آمریکا و بریتانیا و تعدادی از کشورهای دیگر یک «سازمان تروریستی» شناخته می‌شود. حسن نصرالله،‌ رهبر حزب‌الله لبنان از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس اظهار نظری نکرده است. نعیم قاسم، نفر دوم حزب‌الله، وضعیت این گروه را «کاملا آماده» توصیف کرده و گفته است که هشدارهای آمریکا و دیگران برای فاصله گرفتن از این جنگ، آنها را مرعوب نخواهد کرد.
 
اما ماهیت پنهان‌کارانه حزب‌الله فهم این موضوع را که آنها درباره چه نوع آمادگی صحبت می‌کنند، سخت‌تر می‌کند.
 
اسرائیل همواره حزب‌الله را -که در دهه ۱۹۸۰ تاسیس شد و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی هم دارد- به عنوان نیرویی تواناتر و قوی‌تر از حماس در نظر گرفته است. این گروه زرادخانه‌ تسلیحاتی عظیمی دارد که شامل موشک‌های نقطه‌زنی می‌شود که می‌تواند عمق خاک اسرائیل را هدف بگیرد، و همچنین ده‌ها هزار جنگجوی آموزش‌دیده دارد که تجربه جنگ داشته‌اند.
 
اقدامات حزب‌الله به حملات بین مرزی در امتداد خط آبی تعیین‌شده از سوی سازمان ملل متحد محدود بوده که خط مرزی غیر رسمی میان اسرائیل و لبنان است.
 
این گروه چند بار در روز درگیر تبادل آتش موشکی و توپخانه‌ای با ارتش اسرائیل بود. متحدان فلسطینی آنها هم حملاتی را انجام داده‌اند که شامل تلاش‌های متعدد برای حملات نفوذی به اسرائیل از جنوب لبنان بوده است.
این رویارویی در هر دو طرف تلفاتی به جا گذاشته که شامل غیرنظامیان هم بوده است.
 
ساکنان طرف اسرائیلی مرز هم در حال فرار هستند. مقام‌های اسرائیل از تخلیه ۲۸ ناحیه خبر داده‌اند و منطقه‌ای ممنوعه در اطراف مرز ایجاد کرده‌اند.
تنش‌ها در لبنان بعد از انفجار بیمارستان غزه در روز سه‌شنبه ۱۷ اکتبر (۲۵ مهر) بالا گرفت.
 
اسرائیل بلافاصله گروه‌های فلسطینی را مقصر دانست و وزیر دفاع اسرائیل گفت که این انفجار در اثر برخورد راکتی صورت گرفته که درست عمل نکرده است.
 
حزب‌الله اما این انفجار را «کشتاری» به دست اسرائیل خواند و هواداران این جنبش در بیروت با سر دادن شعارهای ضد آمریکایی و ضد اسرائیلی تظاهرات کردند. اما این راهپیمایی به نسبت آنچه این گروه «روز خشم بی‌سابقه» توصیف می‌کرد، چندان پرجمعیت نبود. یک منبع آشنا با دیدگاه‌های حزب‌الله که به شرط ناشناس ماندن با ما صحبت کرد، گفت که اقدامات این گروه بر اساس وقایع غزه شکل خواهد گرفت. او گفت: «اگر اسرائیل به غزه حمله زمینی کند، به فاجعه‌ای منطقه‌ای تبدیل خواهد شد.»
 
عده‌ای معتقدند که تصمیم درباره اقدام بعدی به احتمال زیاد از سوی حامی اصلی حزب‌الله یعنی ایران گرفته خواهد شد. اسرائیل تهران را متهم کرد که هفته پیش به حزب‌الله لبنان دستور داده یک رشته حمله علیه اسرائیل انجام دهد. هم‌زمان تهران هشدار داد که «جبهه مقاومت» -متشکل از نیروهای منطقه‌ای و گرو‌هایی در سوریه،‌ عراق و یمن- ممکن است یک «اقدام پیشگیرانه‌» انجام دهند.
قبل از گسترش خشونت‌های تازه، اتفاق نظر میان ناظران این بود که نه اسرائیل و نه حزب‌الله تمایلی به شروع جنگی دیگر ندارند،‌ چون بسیاری هنوز جنگ ویران‌کننده سال ۲۰۰۶ را به خاطر دارند.
 
لبنان سال‌هاست که دچار بحران اقتصادی است و اختلافات سیاسی داخلی هم‌زمان با تشدید شکاف‌های فرقه‌ای باعث شده است که این کشور نتواند دولت یا رئیس جمهوری کارآمد داشته باشد.
 
در غرب شهر بنت جبیل، در حاشیه روستای ضهیره، حملات هفته گذشته اسرائیل مسجد روستا و تعدادی از خانه‌های مسکونی را هدف گرفت.
سابرینا فنش، ساکن ۳۶ ساله اینجا، یکی از منتقدان سرسخت حزب‌الله است. او می‌گوید این گروه شیعه از روستاهای عمدتا سنی‌‌نشین برای انجام حملاتش استفاده می‌کند.
او در حالی که در میان خرابه‌های خانه نیمه‌ویران یکی از اقوامش راه می‌رود،‌ می‌گوید:‌ «اصلا انصاف نیست که خانه‌های ما به این روز بیفتد. چه کسی آن را بازسازی خواهد کرد؟ ما همه غمگینیم… توکل ما به خداست. خدا از ما محافظت خواهد کرد.»
 
 
 
 
نقل از بی‌بی‌سی فارسی