توافق اتحادیه اروپا بر روی طرح احیای طبیعت/ بازسازی ۳۰ الی ٩٠ درصدی زیستگاه‌ های آسیب دیده از سال ۲۰۳۰ الی ۲۰۵۰

Mohite Zist-Aloodegiرادیو فردا: کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مورد یک قانون کلیدی درباره احیای طبیعت و تنوع زیستی به توافق رسیدند که به طور خاص به مسئله کشاورزی می‌ پردازد.

شورای اتحادیه اروپا به نمایندگی از ۲۷ کشور عضو این اتحادیه، شامگاه پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ ای نوشت که این لایحه این کشورها را ملزم می‌ کند تا اقداماتی را برای احیای طبیعت در دست‌ کم۲۰ درصد از زمین‌ ها و مناطق دریایی اتحادیه تا سال ۲۰۳۰، اجرا کنند.

اعضای پارلمان اروپا و مقام‌های محیط زیستی کشورهای مختلف اروپایی از این توافق استقبال کرده است.

پاسکال کانفین، رئیس کمیته محیط زیست پارلمان اروپا در حساب خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «ما می‌ توانیم به این نتیجه تاریخی افتخار کنیم که قوانین بلند پروازانه‌ ای را تعریف می‌ کند و می‌ توانند توسط همه اجرا شوند».

ترزا ریبرا رودریگز وزیر گذار زیست‌ محیطی اسپانیا نیز گفت که او به این قانون، که «اولین در نوع خود» است، افتخار می‌کند.

او افزود: «در حالی که با تغییرات آب و هوایی مبارزه می‌ کنیم، این به ما کمک می‌ کند تا سطوح سالم تنوع زیستی را بازسازی کنیم و طبیعت را برای نسل‌ های آینده حفظ کنیم».

کمیسیون اروپا متن این قانون را در سال ۲۰۲۲ پیشنهاد کرده بود.

مهمترین حزب در پارلمان اروپا، حزب راستگرای «مردم اروپا» تلاش کرده بود تا اوایل سال ۲۰۲۳ آن را کنار بگذارد.

این متن با اشاره به توافقنامه بین‌ المللی کونمینگ- مونترال، ٢٧ کشور اروپایی را ملزم می‌کند تا حداقل ۳۰ درصد از زیستگاه‌ های آسیب دیده را تا سال ۲۰۳۰، سپس ۶۰ درصد تا سال ۲۰۴۰ و ۹۰ درصد تا سال ۲۰۵۰ بازسازی کنند.

بر اساس اعلام اتحادیه اروپا، ۸۰ درصد از زیستگاه‌ های طبیعی در این اتحادیه به دلیل آلودگی، شهرنشینی و بهره‌ برداری گسترده در وضعیت حفاظتی «ضعیف یا متوسط» قرار دارند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت که این طرح بخش مهمی از «قرارداد سبز اروپایی» اتحادیه اروپا است که به دنبال ایجاد اهداف بزرگ اقلیمی و تنوع زیستی در جهان است و این قاره را به نقطه مرجع جهانی در مورد همۀ مسائل آب و هوایی تبدیل می‌ کند.

با این حال، فرایند تصویب این قانون بسیار دشوار بود و به عقیده منتقدان، نسخه ضعیف‌ شده‌ ای از آن به تصویب رسید.