هشدار آمریکا و متحدانش به حوثی‌ها در آستانه نشست شورای امنیت

Houthis- Daria Sorkh

ایالات متحده، بریتانیا و ده کشور دیگر با انتشار یک بیانیه مشترک به حوثی‌های یمن درباره ادامه حملات علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ هشدار داده‌اند.
این کشورها در بیانیه خود تاکید کرده اند حملات حوثی‌ها در دریای سرخ «غیرقانونی، غیرقابل پذیرش و به شدت بی‌ثبات‌کننده هستند.»

این کشورها تاکید کرده اند که «هیچ توجیه قانونی» برای هدف قرار دادن کشتی‌های تجاری و ناوهای نظامی با استفاده از پهپاد، قایق‌های کوچک و موشک از جمله موشک‌های بالستیک ضدکشتی وجود ندارد.

این بیانیه در آستانه جلسه چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد که برای بررسی حملات حوثی‌ها برگزار خواهد شد، منتشر شده است.

در این بیانیه که به امضای استرالیا، بحرین، بلژیک، کانادا، دانمارک، آلمان، ایتالیا، ژاپن، هلند و نیوزیلند هم رسیده، به حوثی‌ها هشدار داده شده که علاوه بر توقف سریع حملات باید کشتی‌های توقیف شده و خدمه آنها را هم آزاد کنند.

امضاکنندگان گفته اند در صورت ادامه تهدیدات حوثی‌ها علیه جان ملوانان، اقتصاد جهانی و تجارت بین‌المللی، آنها مسوول تبعات اقدامات خود خواهند بود.
شبه نظامیان حوثی یمن که متحد دولت ایران هستند،‌ از ماه اکتبر در واکنش به جنگ در غزه، کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را مورد حمله قرار داده‌اند.

در چند مورد هم به ناوهای آمریکا حمله کرده‌اند که موفقیت آمیز نبوده است.
بنا بر این بیانیه، حوثی‌ها برای نخستین بار از موشک‌های بالستیک ضدکشتی برای هدف قرار دادن کشتی‌های تجاری استفاده کرده‌اند.

به گفته این کشورها، این حملات تبعات سنگینی بر تجارت کالا و تامین امنیت غذایی جهان دارد.
بر این اساس، پانزده درصد تجارت جهانی، شامل ۸ درصد تجارت غلات، ۱۲ درصد تجارت نفت خام، ۸ درصد تجارت گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی)‌ از طریق دریای سرخ انجام می شود.

تغییر مسیر کشتی‌های تجاری به خاطر این حملات هزینه‌های حمل کالا و زمان تحویل محموله‌های دریایی را افزایش داده است.
.
بی بی سی