نشست احتمالی آتی شورای امنیت سازمان ملل متحد دربارۀ وضعیت نا امن دریای سرخ برای تجارت کشتی ها

shoraye-amniatرادیو فردا: سفیر فرانسه در سازمان ملل متحد گفت که شورای امنیت این سازمان احتمالا روز چهارشنبه نشستی در رابطه با شرایط دریای سرخ برگزار کند.

نیکلاس دو ریویر که کشورش قرار است ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده بگیرد، روز سه‌شنبه در نشستی خبری گفت: «این احتمال وجود دارد که شورای امنیت هر چه سریع‌تر نشستی در رابطه با این موضوع برگزار کند، احتمالا حتی این نشست فردا برگزار شود.»

وی در پاسخ به سئوالی درباره حملات خوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و شرایط منطقه اظهار داشت: «شرایط بدی است. شاهد این هستیم که تخلفات و اقدامات نظامی در این منطقه مدام تکرار می‌شود.»

حوثی‌های یمن که از حمایت ایران برخوردارند از آغاز جنگ کنونی اسرائیل با گروه افراطی حماس که ایالات متحده و اتحادیه اروپا آن را تروریستی می‌دانند در حمایت از فلسطینی‌های غزه حملات متعددی را به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ انجام داده‌اند. حوثی‌ها مدعی‌اند که این کشتی‌های تجاری به نحوی با اسرائیل ارتباط دارند، ادعایی که اغلب تکذیب شده است.

ایالات متحده در این حال برای برقراری امنیت کشتی‌رانی در منطقه یک گروه ضربت دریایی بین‌المللی در منطقه ایجاد کرده است. نیروهای آمریکایی روز یکشنبه برای نخستین بار با حوثی‌هایی که قصد تصرف یک کشتی دانمارکی را داشتند تبادل آتش مستقیم کردند که این رخداد به غرق شدن سه فروند قایق حوثی‌ها و سرنشینانشان انجامید.