سرنگونی پهپاد ساخت در ایران در جنوب دریای سرخ توسط یک ناو امرکایی

nave troman 30122015رادیو فردا: ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام بامداد پنجشنبه ۹ آذرماه در بیانیه‌ای اعلام کرد٬ ناو یو‌اس‌اس کارنی در جنوب دریای سرخ یک فروند پهپاد ساخت ایران را رهگیری و منهدم کرده است.

سنتکام در بیانیه خود تصریح کرد: «حدود ساعت ۱۱ (به وقت صنعا)، ناو یو‌اس‌اس کارنی در جنوب دریای سرخ یک پهپاد کی‌ای‌اس-۰۴ ساخت ایران را که از مناطق تحت کنترل حوثی‌های یمن به پرواز درآمده بود سرنگون کرد. اگرچه هدف این پهپاد مشخص نیست، اما این پهپاد به سمت کشتی جنگی حرکت می‌کرد.»

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا اضافه کرد که ناو یو‌اس‌اس کارنی در زمان سرنگون کردن این پهپاد در حال اسکورت کشتی آمریکایی اولیر و یک کشتی آمریکایی دیگر حامل تجهیزات نظامی بود.

در این بیانیه آمده است که آسیبی به پرسنل و کشتی‌های آمریکایی وارد نشد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس پیشتر به نقل از یک مقام ایالات متحده نوشته بود یک ناو آمریکایی پهپاد شورشیان حوثی یمن در تنگه باب‌المندب را سرنگون کرد.

این حادثه یک روز بعد از گزارش ارتش آمریکا از نزدیک شدن یک پهپاد ایرانی تا ۱۵۰۰ یاردی ناو هواپیمابر «یواس‌اس دوایت آیزنهاور» آمریکا در دریای عرب اتفاق افتاده است.

برد کوپر، جانشین فرمانده ناوگان پنجم آمریکا، روز هفتم آذر اعلام کرده بود که پهپاد ایرانی با اجتناب از فاصله‌گیری حداقل ۱۰ مایل دریایی از این ناو، «اقدامات احتیاط ایمنی» را نقض کرده است.

او گفت این پهپاد بعد از هشدارهای مکرر ناو آمریکایی، در نهایت از محل دور شد.

این در حالی است که اداره دریانوردی وزارت حمل و نقل آمریکا به کشتی‌های تجاری که از اقیانوس هند عبور می‌کنند، نسبت به تهدیدهای احتمالی در این منطقه هشدار داد.

این بیانیه به دنبال حملات به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و اقیانوس هند صادر شده است.

اداره دریانوردی آمریکا از همه کشتی‌ها خواسته است به هنگام عبور از این مناطق احتیاط کنند و نسبت به تهدیدات در حال وقوع این منطقه آگاه باشند.

یک منبع امنیتی آمریکایی هم روز یکشنبه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت٬ یک «کشتی اسرائیلی» بامداد جمعه سوم آذر در اقیانوس هند ظاهراً توسط یک پهپاد ایرانی مدل «شاهد ۱۳۶» مورد حمله قرار گرفته‌است.