سازمان ملل: غزه «غیرقابل سکونت» شده و قحطی در کمین است

Ghazze-Bombaran-Maskuni

با گذشت دستکم سه ماه از آغاز جنگ اسرائیل-حماس، مارتین گریفیث، مسئول امور بشردوستانه سازمان ملل، غزه را «غیرقابل سکونت» می‌خواند و تاکید می‌کند که درحالی که جهان نظاره می‌کند، مردم غزه «شاهد تهدید روزانه‌ی موجودیت خود هستند». با ادامه جنگ جاری غزه، وزیر دفاع اسرائیل می‌گوید که جنگجویان حماس در شمال غزه و ساختارهای این گروه در جنوب همچنان پابرجا باقی مانده‌اند.

به بنیاد گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، جمعه شب ٥ ژانویه، درپی بمباران شهر جنوبی رفح از سوی نیروهای اسرائیلی، دستکم ٦‬ فلسطینی کشته شدند. گفته شده که تمامی این ٦‬ تن در یک خانه حضور داشتند.

اسرائیل درحالی منطقه رفح را هدف حملات خود قرار می‌دهد که صدها هزار آواره فلسطینی پس از شدت گرفتن جنگ در شمال غزه، به این شهر جنوبی پناه آورده‌اند.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل می‌گوید: چندین هزار جنگجوی حماس در قسمت شمالی غزه که درپی حملات این کشور با خاک یکسان شده است، حضور دارند. در کنار این، خبرگزاری‌های بین‌المللی از ادامه جنگ شدید در قسمت مرکزی و شهر خان یونس در جنوب غزه نیز گزارش داده‌اند.

درحالی که این جنگ به شدت درجریان است، سازمان ملل از گسترش یک «فاجعه بهداشت عمومی» در غزه‌ای که می‌گوید «غیرقابل سکونت» شده است، هشدار می‌دهد.

مارتین گریفیث، مسئول امور بشردوستانه سازمان ملل در بیانه‌ای هشدار داده که قحطی در غزه در کمین است و باشندگان این منطقه محاصره شده با «سطح بلندی از ناامنی غذایی که تاکنون ثبت شده است، روبه‌رو هستند.»

در کنار این، هرچند انتقال زخمی‌های ناشی از حملات دوامدار نیروهای اسرائیلی همچنان به سوی آخرین بیمارستان‌های فعال و «نیمه‌کاره» غزه ادامه دارد، اما مارتین گریفیث می‌گوید که این بیمارستان‌ها که قسما فعال مانده‌ و به شدت با کمبود منابع روبه‌رو هستند، پر از زخمی شده‌‌اند و بیماری‌های واگیردار نیز به سرعت درحال گسترش است.

در میان این هرج و مرج، این مقام سازمان ملل می‌گوید که روزانه، دستکم ١٨‬٠ زن فلسطینی در این بیمارستان‌ها زایمان می‌کنند.

منبع: رادیو فرانسه