حبس خانگی خانوادۀ ژینا امینی در روز برگزاری مراسم چهلم وی/ انتشار بیانیۀ جعلی منتسب به خانوادۀ وی

Amini Mahsa 1 رادیو فردا: یکی از نزدیکان مهسا امینی روز پنجشنبه پنجم آبان اعلام کرد که خانواده او در روز برگزاری مراسم چهلم او در حبس خانگی بودند و بیانیه‌ ای که خبرگزاری ایرنا به نقل از این خانواده منتشر کرد، توسط فرماندار سقز نوشته شده بود.
 
عرفان مرتضایی، پسرخاله مهسا امینی، در گفتگوی اختصاصی با رادیو فردا گفت که پدر، مادر و برادر مهسا روز چهارم آبان «تحت‌ الحفظ مأموران امنیتی در خانه خود در حبس بودند و به آنها اجازه خروج از خانه و رفتن به مزار مهسا را ندادند».
 
او افزود که خانواده مهسا همچنان تحت نظر هستند و رفت‌‌ و‌ آمد آنها، توسط نیروهای امنیتی کنترل می‌ شود.
 
آقای مرتضایی همچنین گفت که بیانیۀ منتشر‌ شده توسط خبرگزاری ایرنا منتسب به خانواده مهسا، توسط فرماندار شهر سقز نوشته شده بود.
 
خبرگزاری‌ دولتی ایرنا روز سوم آبان مدعی شده بود که خانواده مهسا امینی در اطلاعیه‌ ای اعلام کردند که «با توجه به شرایط و جهت پیشگیری از هر گونه مسائل ناگوار، در روز چهلم ژینای عزیزمان مراسمی نخواهیم داشت».
 
با این حال روز چهارشنبه با وجود تمامی محدودیت‌ ها و ممنوعیت‌ ها مبنی بر برگزاری مراسم چهلمین روز کشته شدن مهسا امینی، هزاران نفر از مردم شهرهای مختلف کردستان با خودرو و پای پیاده عازم آرامستان محل دفن او در زادگاهش در سقز شدند.
 
خانوادۀ مهسا امینی در هفته‌ های گذشته برای پذیرش روایت حکومت درباره نحوه مرگ دخترشان تحت فشار بوده‌ اند.
 
به گفتۀ پسرخاله مهسا، خواستۀ حکومت از خانوادۀ او این است که سکوت اختیار کنند و نظریۀ پزشکی قانونی که اخیراً اعلام شده است را بپذیرند، اما خانواده مهسا این نظریه را قبول ندارند.
 
مهسا (ژینا) امینی جوان ۲۲ ساله سقزی روز ۲۲ شهریور پس از بازداشت توسط گشت ارشاد در تهران، از سوی مأموران مورد ضرب و شتم قرار گرفت و بر اساس اسناد موجود، به دلیل شکستگی جمجمه، دچار مرگ مغزی شد و سه روز بعد جان باخت.
 
کشته شدن او موجب اعتراض‌ های گسترده در بیشتر شهرهای ایران و نقاط مختلف جهان شد و تا بیش از چهل روز پس از مرگ او همچنان ادامه دارد. 

در این رابطه