سی‌ان‌ان می‌گوید که اسرائیل «صدها بمب ۲ هزار پوندی» بر غزه انداخته است

ghaze koshte

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان شامگاه جمعه در گزارشی بر اساس تحلیل‌های شرکت هوش مصنوعی سنتتیک و همچنین محققان خود این رسانه گفت که اسرائیل طی ماه اول جنگ غزه صدها بمب بر غزه انداخته که بسیاری از آنها می‌توانند تا فاصله بیش از هزار فوت (حدود ۳۰۵ متر)، منجر به کشته و زخمی شدن افراد بشوند.

این گزارش می‌گوید تصاویر ماهواره‌ای از روزهای اول جنگ فاش می‌سازد که اسرائیل از بمب‌هایی با قطر بیش از ۱۲ متر با بیش از ۲ هزار پوند وزن (۹۰۷ کیلوگرم) استفاده کرده است. این بمب‌ها چهار برابر سنگین‌تر از بزرگ‌ترین بمب‌هایی بوده‌اند که ایالات متحده در جنگ با داعش در موصل از آنها استفاده کرد.

کارشناسان تسلیحات و جنگ، استفاده گسترده از مهمات سنگین مانند بمب ۲ هزار پوندی را عامل افزایش تلفات در غزه می‌دانند. نوار غزه متراکم‌ترین جمعیت را در تمام جهان دارد و بنابراین استفاده از چنین بمب‌هایی در آنجا تاثیرات عظیمی دارد.

مارک گارلاسکو، تحلیلگر سابق اطلاعات دفاعی ایالات متحده و بازرس سابق جنایات جنگی سازمان ملل متحد، گفت: «میزان بمباران اسرائیل در غزه طی ماه اول جنگ از زمان ویتنام تاکنون بی‌سابقه بوده است.»

وی اظها داشت: «برای مقایسه باید به جنگ ویتنام برگردید. حتی در هر دو جنگ عراق، بمباران‌ها هرگز چنین شدتی نداشته است.»

اسراییل به خاطر ابعاد ویرانی غزه در سطح بین‌المللی تحت فشار قرار گرفته است و حتی جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده که متحد سرسخت اسرائیل محسوب می‌شود، این کشور را به «بمباران بی‌رویه» و بدون متمایز کردن شبه‌نظامیان و مردم عادی متهم کرده است.

مقامات اسرائیلی می‌گویند که استفاده از مهمات سنگین این کشور برای از بین بردن گروه افراطی حماس که شبه‌نظامیان آن در روز ۷ اکتبر بیش از هزار و ۲۰۰ اسرائیلی نفر را کشتند و بیش از ۲۴۰ نفر را گروگان گرفتند، ضروری است، گروهی که ایالات متحده و اتحادیه اروپا نیز آن را تروریستی می‌دانند.

آنها همچنین ادعا کرده‌اند که اسرائیل تمام تلاش خود را برای به حداقل رساندن تلفات غیرنظامیان انجام می‌دهد.

ارتش اسرائیل نیز در پاسخ به گزارش سی‌ان‌ان گفت که نیروهای این کشور در واکنش به «حملات وحشیانه حماس، برای از بین بردن قابلیت‌های نظامی و اداری حماس عمل می‌کند».

این بیانیه افزود: «ارتش اسرائیل در نقطه مقابل حماس که مردان، زنان و کودکان اسرائیلی را هدف حملات عمدی خود قرار می‌دهد، از قوانین بین‌المللی پیروی می‌کند و اقدامات احتیاطی ممکن را برای کاهش آسیب غیرنظامیان انجام می‌دهد.»

آخرین آمار وازت بهداشت غزه که تحت کنترل حماس است عنوان می‌کند که بیش از ۲۰ هزار فلسطینی از آغاز جنگ کنونی در غزه تاکنون کشته شده‌اند.

منبع: رادیو فردا