چهلم مهسا امینی؛ حضور گسترده مردم در گورستان سقز به رغم تلاش حکومت برای لغو مراسم

Mahsa-chele
شمار زیادی از شهروندان سقز و نیز سایر مناطق کردنشین ایران روز چهارشنبه ۴ آبان به مناسبت چهلمین روز جان باختن مهسا امینی خود را به گورستان آیچی سقز رساندند و به رغم تلاش حکومت در لغو این مراسم، به سردادن شعار علیه جمهوری اسلامی پرداختند.

حکومت ایران تا آخرین لحظات تلاش کرده بود تا از برگزاری این مراسم جلوگیری شود و رسانه‌های وابسته به حکومت از زبان خانواده مهسا امینی اعلام کرده بودند که مراسم چهلم برگزار نمی‌شود.
برای جلوگیری از مراسم چهلم مهسا امینی راه‌های منتهی به آرامستان آیچی سقز را مسدود کرده بودند، اما مردم با پای پیاده و از مسیرهای غیر معمول خود را مراسم رساندند.

به دلیل آن که مأموران دولتی جاده‌های منتهی به گورستان آیچی را بسته‌اند، شمار زیادی از شهروندان از بیراهه خود را به این گورستان رسانده و شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند. آنها همچنین شعارهایی مانند «کردستان، گورستان فاشیست‌ها» به زبان کردی سر دادند.
در کتاب‌ها این ویدیو تحت این عنوان ثبت خواهد شد: راهپیمایی تاریخی مردم #سقز به سمت آرامگاه ژینا، در چهلمین روز خیزش و انقلاب مردم ایران.

با این حال خبرگزاری ایسنا از قول خبرنگار خود نوشت که راه‌ها باز است. ایسنا نوشته که فضا «آرام» و «بدون تشنج» است، اما تأیید کرده که جمعیت معترض حاضر در آرامستان سقز در حال شعار دادن هستند.
استانداری کردستان مدارس این استان را در روز چهارشنبه که مصادف با چهلم مهسا امینی است، به دلیل شیوع بیماری آنفلوانزا تعطیل اعلام کرده است.
آزادی، آزادی، دیگر بس است بیدادی
شعار مردم در مراسم چهلم ژینا امینی

پایگاه حقوق بشری هه‌نگاو کردستان نوشت که به دلیل شرکت مردم در مراسم چهلم ژینا (مهسا) امینی، شهر سقز در روز چهارشنبه «عمدتا خالی از سکنه» شده است. هه‌نگاو همچنین نوشته است که بازاریان و کسبه در شهرهای بوکان، مهاباد، سنندج، سقز، دیواندره، مریوان، بانه و کامیاران در «اعتصاب کامل» به سر می‌برند.
مهسا (ژینا) امینی، دختر ۲۲ ساله اهل سقز در روز ۲۲ شهریور در حالی که با خانواده‌اش به تهران سفر کرده بود، در خیابان به دلیل «بدحجابی» به دست مأموران گشت ارشاد بازداشت شد و بر اثر ضربه‌هایی که در زمان بازداشت به سرش وارد کردند، در بازداشتگاه پلیس امنیت اخلاقی تهران بیهوش دچار مرگ مغزی شد و در نهایت روز ۲۵ شهریور در بیمارستان کسری تهران جان باخت.
مرگ مهسا امینی نقطه آغاز اعتراضات سراسری، پیگیر و بی‌پیشینه در تاریخ معاصر ایران بدل گردید.
.
منبع: رادیوفرانسه