ابراز نگرانی آمریکا از افزایش سرعت غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۶۰ درصد ایران

Energie Hastei ghani sazi

یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز سه‌شنبه گفت که ایالات متحده از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره افزایش سرعت غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۶۰ درصد ایران به «طور جدی نگران» است.
این سخنگوی کاخ سفید تصریح کرد: «تشدید تنش هسته‌ای ایران در زمانی که نیروهای نیابتی تحت حمایت » این کشور به «فعالیت‌های خطرناک و بی‌ثبات‌کننده خود در منطقه ادامه می‌دهند»، از جمله حملات اخیر پهپادی و راکتی در عراق و سوریه و همچنین حملات حوثی‌ها علیه «کشتی‌های تجاری در منطقه دریای سرخ، نگران‌کننده‌ است.»
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی اعلام کرده است که ایران روند یک‌ماهه کاهشی غنی‌سازی اورانیوم خود را معکوس کرده و سطح غنی‌سازی اورانیوم را اکنون به ۶۰ درصد رسانده است.
به گزارش رویترز، بسیاری از دیپلمات‌ها بر این باور بودند که کاهش سرعت غنی‌سازی که از ماه ژوئن آغاز شده بود، نتیجه مذاکرات محرمانه بین ایالات متحده و ایران بود که به آزادی شهروندان آمریکایی در ایران در اوایل سال جاری میلادی منجر شد.
غنی‌سازی در سطح شصت درصد که از بیش از دو سال پیش و بر خلاف تعهدات ایران در برجام آغاز شده، یکی از نگرانی‌های جدی جامعه بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران است. اورانیوم برای استفاده در ساخت سلاح هسته‌ای باید تا نود درصد غنی شود.
بازگشت ایران به تسریع غنی‌سازی اورانیوم در حالی است که بنابه تعریف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران در حال حاضر به اندازه کافی اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد دارد که در صورت غنی‌سازی بیشتر بتوان از آن سه بمب اتمی ساخت.
طبق تعریف نظری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حدود ۴۲ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد، مقداری است که ساخت بمب هسته‌ای با آن را نمی‌توان منتفی دانست. جمهوری اسلامی می‌گوید از غنی‌سازی اورانیوم قصدی برای کاربرد نظامی ندارد.
روز ۲۷ آذر، سه کشور فرانسه، آلمان و بریتانیا پس از نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ با انتشار بیانیه مشترکی بار دیگر بر اراده خود برای جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح اتمی تأکید کردند و از جمهوری اسلامی خواستند که روند افزایش تنش‌های هسته‌ای خود را معکوس کند.
در این بیانیه مشترک به گزارش اخیر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های اتمی ایران اشاره و نسبت به «وضعیت اسفناک تعهدات ایران در چارچوب برجام» ابراز نگرانی شده بود.
منبع: رادیو فردا