پایان اعتصاب در دانشگاه بهشتی؛ انتقاد از حمله «حراست به دانشجویان بدون حجاب اجباری»

etessab daneshgah1401

دانشجویان دانشگاه بهشتی در بیانیه همزمان با اعلام پایان اعتصاب خود، روز یورش نیروهای حراست به کلاس‌های درس به بهانه «برخورد» با دانشجویان بدون حجاب اجباری را روز «خفت‌بار» این دانشگاه خواندند.

این دانشجویان تاکید کردند که جمهوری اسلامی، «حکومتی تمامیت‌خواه» و دشمن «زن و زنانگی» است.

اعتصاب جمعی از دانشجویان دانشگاه بهشتی تهران از روز سه‌شنبه ۳۰ آبان‌ در اعتراض به «ورود تعدادی از نیروهای حراست» به «کتابخانه» و «کلاس‌های درس دانشکده روانشناسی» آغاز شده بود.

«بیانیه پایان اعتصاب» دانشجویان دانشگاه بهشتی عصر جمعه ۳ آذر در کانال‌های شوراهای صنفی دانشجویان کشور و دانشجویان متحد منتشر شد.

دانشجویان دانشگاه بهشتی در این بیانیه با اشاره به «مبارزه نسل به نسل زنان با پرده‌ ننگین خرافات» برای «دستیابی زن ایرانی به حقوق سیاسی، اجتماعی و اقتصادی»، نوشتند: امروز در دانشگاه‌ها «افراطی‌های اسلام‌گرا» زن بودن را «دستاویزی برای حمله به کلاس‌های درس‌مان‌» قرار داده‌اند.

آنها در بیانیه خود بار دیگر تاکید کردند که نیروهای حراست در جریان یورش به کلاس‌های درس، «بدون اجازه استادان وارد کلاس‌ها شدند و "کارت دانشجویی" هرکسی که حجاب نداشت یا به‌جای مقنعه، شال داشت را ضبط کردند.»

دانشجویان روانشناسی دانشگاه بهشتی اعلام کرده‌اند به‌دلیل به خطر افتادن «بدیهی‌ترین حقوق» دانشجویان از جمله «حق امنیت»‌ دست به اعتصاب زده‌اند

در این بیانیه با تاکید بر اینکه «جای حراست در کلاس درس نیست»، اشاره شده که اعتصاب دانشجویان دانشگاه بهشتی در اعتراض به یورش نیروهای حراست به کلاس‌های درس، در شرایطی برگزار شده که انواع حکم «تعلیق و تبعید» برای دانشجویان صادر شده است.

دانشجویان همچنین از روز حمله نیروهای حراست به کلاس‌های درس به عنوان یکی از «خفت‌بارترین» روزهای این دانشگاه نام بردند و نوشتند: «آن روز، خفت‌بارترین روز دانشکده روانشناسی دانشگاه بهشتی بود. قیافه بهت‌زده اساتیدمان و صدای گریه‌ دانشجویان دختر هیچ‌وقت از ذهن ما پاک نخواهد شد.»

آنها همچنین جمهوری اسلامی را یک «حکومت تمامیت‌خواه» خواندند که به «دشمنی با زنانگی می‌پردازد»، و افزودند: «ما عهد به بیدار کردن زنِ ایرانی بسته‌ایم.»

دانشجویان دانشگاه بهشتی در بخشی از بیانیه خود از اعتراض جمعی از دانشجویان دانشگاه شریف در همراهی با اعتصاب خود و برای اعتراض به «رنج همگانی زنان»، قدردانی کردند.

آنها همزمان گفتند که هجوم نیروهای حراست به کلاس‌های درس برای برخورد با دانشجویانی که تن به حجاب اجباری نمی‌دهند، نشان دهنده «تنِ فرسوده دانشگاه» در ایران است.

دانشجویان دانشگاه بهشتی در پایان بیانیه خود هدف از برگزاری اعتصاب و «دو روز تحریم کلاس‌ها» را بیان اعتراض و مطالبات خود توصیف کردند.

این دانشجویان همزمان هشدار دادند که «اگر باز هم رفتارهای خصمانه و طردگرایانه» در محیط دانشگاه ادامه داشته باشد، بار دیگر «در برابر این حرکات متحجر دست به تحصن و اعتصاب» می‌زنند.

پیشتر شوراهای صنفی دانشجویان کشور گزارش داده بود که «نیروهای حراست و افراد بی‌نام‌ونشان که صورت‌های خود را پوشانده بودند» روز دوشنبه ۲۹ آبان در زمان تدریس اساتید با ورود به کلاس درس اقدام به ضبط «کارت دانشجویی دخترانی» کرده‌اند که «مقنعه از سرشان افتاده بود.»

جمعی از دانشجویان دانشگاه بهشتی پس از هجوم نیروهای حراست به کلاس‌های درس، آن را نشان به خطر افتادن «بدیهی‌ترین حقوق» دانشجویان از جمله «حق امنیت»‌ خوانده و از روز سه‌شنبه دست به اعتصاب زده‌ بودند.

پیش از اعتصاب هفته اخیر دانشجویان دانشگاه بهشتی، رسانه‌های دانشجویی ایران از «اعتصاب دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس» در روزهای ۲۱ و ۲۲ آبان در اعتراض به «فشار حراست و خفقان حاکم بر دانشگاه» گزارش داده بودند.

به دنبال اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»، دانشجویان بسیاری از دانشگاه‌های ایران بیش از پیش تحت بازداشت موقت، صدور احکام حبس، تعلیق موقت از تحصیل و همچنین اخراج از دانشگاه قرار گرفته‌اند.

علاوه بر این، ده‌ها استاد دانشگاه نیز طی ماه‌های اخیر به خاطر حمایت از دانشجویان معترض، از عضویت در هیات علمی دانشگاه «تعلیق» یا «اخراج» شده‌اند.

منبع: رادیو فردا