دسنور بازگشت ۴ کشتی کانتینری از دریای سرخ به کانال سوئز توسط شرکت مرسک

Daryaye Sorkh Husihaرادیو فردا: شرکت دانمارکی مرسک روز پنجشنبه اعلام کرد که به چهار کشتی از پنج فروند کشتی کانتینری خود که در دریای سرخ متوقف شده بودند دستور داده که به کانال سوئز بازگردند و برای اجتناب از خطر حملات حوثی‌ها قاره آفریقا را دور بزنند.

شبه‌نظامیان حوثی یمن طی هفته‌های اخیر چندین فروند کشتی‌ را در جنوب دریای سرخ هدف حملات خود قرار داده‌اند، امری که تجارت جهانی را مختل کرده و با توجه به افزایش هزینه حمل و نقل، به این نگرانی‌ دامن زده که اقتصاد جهانی یک دوره جدید تورم را تجربه کند.

ایالات متحده در واکنش به حملات حوثی‌ها یک گروه بین‌المللی ضربت دریایی ایجاد کرده، اما بسیاری از شرکت‌های کشتیرانی و صاحبان محموله‌ها همچنان ترجیح می‌دهند که کشتی‌هایشان قاره آفریقا را دور بزنند.

شرکت مرسک که هفته گذشته تصمیم گرفته بود تا شناورهایش بار دیگر از مسیر دریای سرخ عبور کنند، روز سه‌شنبه اعلام کرد که کشتی‌های کانتینری آن همچنان از مسیری که کانال سوئز امکان دسترسی آن را فراهم می‌آورد، اجتناب خواهند کرد. کانال سوئز راه میانبر بین آسیا و اروپا محسوب می‌شود.

اما پنج فروند کشتی شرکت مرسک که به سمت آسیا در حرکت بودند، قبلا کانال سوئز را از شمال طی کرده بودند و در حال حرکت به سمت جنوب و گذر از یمن بودند که فرمان توقفشان صادر شد.

کشتی‌های کانتینری مرسک جنوا، مرسک لوندرینا، ابا مرسک و جرترود مرسک که طی روزهای اخیر در جنوب بندر جده عربستان سعودی در دریای سرخ منتظر مانده بودند، روز پنجشنبه مسیر خود را تغییر دادند تا از دماغه امید عبور کنند.

پنجمین کشتی به نام مرسک یوتا که آن نیز در همین منطقه به انتظار مانده است، هنوز تغییر مسیر نداده، اما سخنگوی مرسک گفت که از یمن عبور نخواهد کرد.