زمین‌لرزه‌ای دیگر به قدرت ۶.۳ هرات را لرزاند، تعطیلی مدارس در شهرهای مرزی ایران

Zelzeleh Afghanestan

«چند روز پس از زلزله‌های قوی و پس‌لرزه‌های پیاپی آن در افغانستان که قربانیان و ویرانی‌های زیادی برجای نهاد، بامداد یکشنبه ۲۳ مهر بار دیگر غرب افغانستان دستخوش زلزله‌ای پرقدرت شد.»
 
رادیو فردا: توان زمین‌لرزه‌ای که ساعت ۸ بامداد به وقت محلی رخ داد، ۶.۳ درجه در مقیاس ریشتر و کانون آن در حومه هرات، در فاصله نه چندان دور از خاک ایران، اعلام شده است. تکان‌های زمین از فاصله عمق ۸ کیلومتری تا سطح زمین رخ داد. زلزله بخش‌هایی از ولایت فراه را نیز تکان داد.
 
هنوز جزئیاتی در مورد آسیب جانی و خسارات وارده بر اثر این زلزله منتشر نشده اما رادیو آزادی، بخش افغانستانی رادیو اروپای آزاد، به نقل از مقام‌های محلی طالبان آمار ابتدایی را یک کشته و ۳۵ زخمی اعلام کرد.
 
محسن داوری، فرماندار مشهد، نیز به خبرگزاری تسنیم گفت که «در ساعت ۷:۰۵ دقیقه زلزله‌ای به بزرگی ۶٫۴ ریشتر شهرستان زنده‌جان استان هرات را لرزاند. این زمین‌لرزه در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داده و در مشهد و دیگر شهرهای استان خراسان رضوی هم احساس شد.»
 
به نوشته خبرگزاری‌های ایران، پس از وقوع این زمین‌لرزه، مدارس تایباد و تربت جام و خواف در نوبت صبح تعطیل شد و به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود و با توجه به این که این زلزله در استان‌های خراسان رضوی و جنوبی احساس شد، ۳ تیم ارزیاب، برای بررسی خسارات احتمالی اعزام شده‌اند.
 
تکان‌های شدید زمین در روز ۱۵ مهر تمامی روستاهای هرات را با خاک یکسان کرد و به عنوان یکی از ویرانگرترین زمین‌لرزه‌های تاریخ معاصر افغانستان ثبت شد. سازمان ملل شمار قربانیان زلزله ۸ روز پیش را دست‌کم یک هزار و ۳۰۰ تن اعلام کرد.
 
مقامات طالبان روز ۲۰ مهر گفتند که بیش از ۹۰ درصد از قربانیان زلزله هفته گذشته زنان و کودکان بودند.