آنتونی بلینکن: از اسرائیل خواسته‌ ایم در حد توان تلفات غیرنظامیان را به حداقل برسد/ نسل کشی بیش از ١١۵۰۰ فلسطینی

blinken antonyرادیو فردا: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، روز پنج‌شنبه ۲۵ آبان از اسرائیل خواست که برای متوقف کردن خشونت‌های شهرک‌نشینان علیه فلسطینی‌ها در کرانه باختری اقدام «فوری» بکند.

آقای بلینکن که برای حضور در اجلاس آسیا – پاسیفیک در سانفرانسیسکو به‌سرمی‌برد، درخواست خود را از طریق تلفن با بنی گانتز در میان گذاشت. بنی گانتس رهبر اپوزیسیون در اسرائیل بود، اما با آغاز جنگ کنونی میان اسرائیل و حماس به کابینه بنیامین نتانیاهو پیوست.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، گفت که آقای بلینکن در این مکالمه «بر ضرورت اقدامات فوری و مثبت برای کاهش تنش‌ها در کرانه باختری، از جمله مقابله با خشونت‌های فزاینده شهرک‌نشینان افراطی تاکید کرده است».

به گفته این مقام وزارت خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن همچنین با بنی گانتس «درباره تلاش‌ها برای افزایش و تسریع انتقال کمک‌های بشردوستانه حیاتی به غزه گفتگو کرد».

یکی دیگر از محورهای این مکالمه نیز اقدامات دیپلماتیک برای آزاد کردن گروگان‌هایی بوده است که اعضای گروه افراطی حماس در حمله روز هفتم اکتبر به اسرائیل آنها را ربودند.

اسرائیل می‌گوید که حماس در این حمله که به کشته شدن دست‌ کم ١۲۰۰ نفر انجامیده است، حدود ۲۴۰ نفر را به گروگان گرفته است که اکثر آنها غیرنظامی هستند.

مقامات حماس نیز می‌گویند که بمباران اسرائیل و حملات زمینی ارتش این کشور به نوار غزه بیش از ١١۵۰۰ کشته بر جای گذاشته است که هزاران تن از آنها کودکان هستند.

ایالات متحده و کشورهای غربی، حماس را گروهی تروریستی می‌ دانند.

برخلاف نوار غزه که در اختیار حماس قرار دارد، عمده مناطق کرانه باختری تحت اشغال اسرائیل است و تشکیلات خودگردان فلسطین که رهبرانشان دشمن حماس محسوب می‌شوند، خودمختاری محدودی دارند.

فلسطینی‌ های ساکن کرانه باختری می‌گویند که از آغاز جنگ کنونی تاکنون با آزار و اذیت و خشونت فزاینده شهرک‌نشینان اسرائیلی مواجهند.

بنی گانتس که یک ژنرال بازنشسته میانه‌رو است موافقت کرد تا وارد کابینه دوران جنگ اسرائیل به رهبری نتانیاهو بشود و نتانیاهو نیز خود تنها در اتحاد با احزاب راست افراطی که به شدت از شهرک‌سازی یهودیان در کرانه باختری حمایت می‌کنند، توانسته است به قدرت بازگردد.

ایالات متحده از حق اسرائیل برای واکنش به حماس دفاع کرده، اما در عین حال از اسرائیل خواسته است که تلاش کند با تمایز قائل شدن بین حماس و غیرنظامیان، شمار تلفات غیرنظامی فلسطینی را کاهش دهد.

بلینکن روز پنجشنبه به شبکه خبری ان‌ بی‌ سی گفت: «تا اینجا شاهد کشته شدن غیرنظامیان فلسطینی بسیاری بوده‌ ایم و از اسرائیل خواسته‌ ایم هر آنچه می‌ تواند انجام دهد تا تلفات غیرنظامیان به حداقل برسد.»


در این رابطه